Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Juan Velasco?

Juan Velasco to jeden z najbardziej uznanych infografików na świecie. Wśród swoich profesji wymienia bycie konsultantem i prelegentem. Projektant jest założycielem i dyrektorem kreatywnym 5W Infographics, która ma wielu znanych klientów takich jak: „National Geographic”, „The New York Times”, „Scientific American”, Unicef, „The Economist”, Nikon, ExxonMobil, Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej i wiele innych.

Juan Velasco uzyskał ponad 100 nagród z wielu prestiżowych konkursów. Warto wymienić ponad 10 wyróżnień, które otrzymał na konferencjach: Malofiej ​​​(International Infographics Summit – Malofiej), The Society for News Design (ponad 50 z nich), The Society of Publication Design i American Institute of Graphic Arts. Był również finalistą Nagrody Pulitzera w 2001 roku (jako członek zespołu „The New York Times”). Specjalizuje się w infografice i wizualizacji danych. Artysta przewiduje w przyszłości rozwój infografiki w zakresie interaktywności oraz pod względem technicznym (wykorzystania nowych technologii). Od wielu lat uważa, że bez względu na postęp technologii, kluczowe jest przekazywanie informacji odbiorcy w formie wizualnych opowieści.

Juan Velasco i jego doświadczenie zawodowe

Zanim przeszedł „na swoje”, zakładając własną firmę – 5W Infographics, pracował jako dyrektor artystyczny w „National Geographic”, dyrektor artystyczny w „The New York Times” i reporter grafiki w „El Mundo”. W ostatniej z nich zaczął pracować jeszcze w czasie studiów. Jak wspomina, okres pracy w dzienniku „The New York Times” uświadomił mu wagę posiadania umiejętności nie tylko wizualizacyjnych, ale też reporterskich i badawczych. Ponadto od 2001 roku jest instruktorem warsztatów z wizualizacji danych „Show, Don’t Tell” będących częścią głównej konferencji Malofiej – International Infographics Summit. Studia ukończył na Uniwersytecie w Madrycie na kierunku dziennikarstwo.

Schemat tworzenia infografiki

Projektując infografikę, Juan Velasco kieruje się zasadą dosłownej wizualnej opowieści. Każdy projekt rozpoczyna od rozpisania historii. W następnej kolejności zaczyna wyrażać przygotowaną fabułę za pomocą obrazów. Dąży do tego, aby odbiorca łatwiej pojmował treść jego infografik niż ich odpowiednika tekstowego lub fotografii. Velasco porównuje grafikę do dziennikarstwa. Zanim nadejdzie czas na projektowanie, na początku powinna pojawić się praca sprawozdawcza i badawcza.

Sugestie dla początkujących projektantów infografiki

Juan Valesco podkreśla znaczenie pracy zespołowej w projektowaniu infografiki. Wśród ważnych kompetencji wymienia: umiejętności dziennikarskie, zdolność do generowania pomysłów, realizacji badań, projektowania i opracowywania treści, ocenę jakości źródeł. Podkreśla znaczenie zaznajomienia z treścią historii i rozważaniami projektowymi, uważnego dobierania kolorów i umiejętności klarownego pisania. W zakresie zdolności technicznych wylicza: rysowanie odręczne, znajomość map GIS, umiejętności internetowe (np. HTML, CSS, JavaScript) i obeznanie oprogramowania 3D. 

Zdaniem Juana Velasco proces tworzenia infografiki zaczyna się przed samym projektowaniem. Podkreśla, jak bardzo ważne jest, rozpoczęcie od przeprowadzenia dokładnych badań i zgromadzenia danych ze sprawdzonych źródeł. Następnie zaraportowanie ich w odpowiedni sposób. Wszystkie powyższe czynności Velasco określa jako: dziennikarstwo wizualne. 

Kolejnym krokiem jest zbudowanie z zebranych danych klarownej narracji. Należy określić dokładną sekwencję elementów i ich znaczenie. W taki sposób, aby jeden stał się dominujący, a inne pozostały drugorzędne. Zaleca stworzenie konkretnej kolejności czytania informacji. W tym celu warto postawić się na miejscu odbiorcy i spróbować przewidzieć sposób, w jaki będzie on doświadczać infografiki. 

W projektowaniu infografiki równie ważna jest kwestia kolorów. Ich dobór powinien mieć większe znaczenie dla kompozycji niż tylko wizualne. Nadaj mu wartość mającą znaczenie, tzw. ładunek semantyczny. Dobre infografiki posługują się odpowiednio dobranymi kolorami, które akcentują poszczególne części historii.  

Staraj się upraszczać ogólnie przyjęte zasady prezentacji wizualnej. Zbieraj informacje zwrotne i sugestie od czytelników i wyciągaj z nich wnioski. Pamiętając o powyższych zasadach, nie zapominaj o kreatywności ani innowacyjności. Oryginalność i unikatowość projektu to czynniki, które wpłyną na jego zapamiętanie.

Publikacja Juana Velasco

Poza działalnością związaną z projektowaniem infografik, ilustracji i wizualizacją danych Juan Velasco jest współautorem książki, znanej jako często polecany album infografik. Publikacja „Look Inside: Cutaway Illustrations and Visual Storytelling” to wyróżniająca się spośród innych pozycja autorstwa dwóch zawodowych specjalistów od infografiki – Juana Velasco i Samuela Velasco. Autorzy nie tylko stworzyli książkę ciekawą pod względem merytorycznym, ale także sprawili, że ich dzieło prezentuje się niezwykle dobrze w warstwie graficznej. 

 

Publikacja „Look Inside: Cutaway Illustrations and Visual Storytelling” to jedna z najładniej zaprojektowanych i starannie wydanych książek tego typu na rynku. Znajdziesz w niej przekroje: budynków, statków, maszyn produkcyjnych, jak również sportowych samochodów czy ludzkiego ciała. Można więc powiedzieć, że każdy ujrzy w jej wnętrzu coś dla siebie. Książka nauczy cię wyciągać pełnię szczegółów z ilustracji i na pewno spodoba się wszystkim osobom zainteresowanym sztuką wizualizacji danych.

Warsztaty z Juanem Velasco

Od wielu lat Juan Velasco wraz ze swoim bratem prowadzi corocznie warsztaty stacjonarne z projektowania infografik i wizualizacji danych. Od 2020 roku bracia wprowadzili do oferty swojej firmy także spotkania prowadzone w formie cyfrowych zajęć praktycznych z użyciem platformy zoom. Warsztaty podzielone są na dwie części: teoretyczną i praktyczną.

Charakterystyka i styl jego projektów

Projekty infografik wykonanych przez Juana Velasco samodzielnie lub w zespole wyróżniają się charakterystyczną stylistyką. W swoich pracach często wykorzystuje: pastelowe kolory, rzuty, przekroje, mapy oraz wizualizację 3D. Jego realizacje idealnie oddają ideę, o której pisze w swojej książce „Look Inside: Cutaway Illustrations and Visual Storytelling”. Wykonywane przez niego infografiki dają możliwość „zajrzenia do środka” obiektów, zjawisk, odkrycia struktury budynków czy budowy zwierząt. Czasami możemy odnieść wrażenie, że doświadczamy przedstawienia wręcz z dokładnością prześwietlenia rentgenowskiego. 

Wszystkie jego realizacje wyróżnia niesamowita skrupulatność, dbałość o detale, a także ogromny szacunek do odbiorcy. Juan Velasco bardzo często w swoich szkoleniach podkreśla, jak ważne jest, wzięcie pod uwagę naturalnej ciekawości odbiorcy oraz próba odpowiedzenia na pytanie, które mógłby zadać w momencie doświadczania takiej realizacji. O co jeszcze możesz zapytać? Co nie jest jasne? Jeśli poznasz te pytania w trakcie testów swojej infografiki, będziesz mógł nanieść poprawki. 

 W założeniach idealnej infografiki jest stworzenie takiej realizacji, która odpowie na pytania jeszcze niezadane przez odbiorcę. Zakłada się jednak, że mogłyby one paść z jego strony w momencie doświadczania tego tematu. Na etapie gromadzenia informacji o danym zagadnieniu warto zwrócić uwagę na pytania, które narzucają się nam w sposób naturalny. Jeśli w trakcie procesu projektowego pojawia się wątpliwa dla nas kwestia, istnieje duża szansa, że dla odbiorcy będzie ona również niejasna. Nie pozostawiaj go na poziomie domysłów. Chyba że jest to celowy zabieg polegający na zachęceniu do zgłębienia danego tematu i zaproszenie odbiorcy do przejścia do następnego kroku, np. zobaczenia kolejnych informacji, które znajdują się na stronie internetowej. To już zależy od tego, jaki jest cel takiej realizacji i do czego ma ona skłaniać odbiorcę. Czy pozostawi go z gotową puentą, czy zachęci do odkrywania tego tematu we własnym zakresie lub z użyciem wskazanych przez nas materiałów?

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Podstawą dotarcia do właściwych informacji jest jak najlepiej sprecyzowana fraza wpisywana do wyszukiwarki. W tym zakresie podstawa to dookreślanie, dodawanie słów kluczowych. Przykładowo szukając wykazu prac projektanta, należy rozszerzyć zakres wyszukiwania, wpisując: „Juan Velasco infographics”. 

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Juan Velasco infographic designer

Projekty infografik: Juan Velasco infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Juan Velasco workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.