Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Alicja Czarnik, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Alicja Czarnik, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Co charakteryzuje Karla Gude’a?
Kreatywne myślenie i wizualizacja danych, a w szczególności infografika, to dwie największe pasje Karla Gude’a. Jest on artystą-samoukiem, projektantem informacji, pisarzem oraz wielokrotnie nagradzanym za swoje zasługi nauczycielem.
Karl nie ma wykształcenia akademickiego – po ukończeniu szkoły średniej podejmował się wielu zajęć fizycznych. Pracował również jako nauczyciel języka angielskiego w Kolumbii. Jak sam przyznaje, brak edukacji na szczeblu uniwersyteckim umożliwił mu większe docenienie roli nauczania. Podkreśla, że studia pozwalają przetrzeć drogę bez konieczności potykania się o własne stopy, czego doświadczył on jako samouk.
Karl był głównym redaktorem grafiki w magazynie „Newsweek” (1996 – 2006) i The Associated Press (1986 – 1995). Choć, jak sam podkreśla, miał okazję współpracować z najlepszymi ilustratorami, reporterami i naukowcami, praca w wiadomościach okazała się wycieńczająca. Po 27 latach zatrudnienia w dziennikarstwie, z których 25 spędził w Nowym Jorku, a dwa w Waszyngtonie, wypalił się i zdecydował się zmienić ścieżkę swojej kariery.
Dołączył do grona pedagogicznego na Michigan State University College of Communication Arts and Sciences w 2006 roku, gdzie pracował jako director of Media Sandbox przez kolejne 15 lat. Odnosił wiele sukcesów na szczeblu akademickim: w 2013 roku otrzymał od swojej uczelni nagrodę Faculty Impact Award, a w 2017 roku został wyróżniony nagrodą Excellence in Undergraduate Teaching przydzieloną przez Alumni Association.
Założył Gude Thinking, organizację, która ma na celu konsultacje i doradzanie innym w zakresie infografiki oraz kreatywności. Prowadzi również kurs online „Design and Make Infographics”, gdzie dzieli się swoją pasją z ludźmi na różnym poziomie znajomości infografiki i wyjaśnia, czym jest ta dziedzina, co zapewnia jej taką skuteczność oraz pokazuje sposoby, w jakie mogą zostać przedstawione dane.
Ścieżka zawodowa Karla Gude’a
Początki kariery zawodowej Karla nie były wcale związane z infografiką. Po ukończeniu szkoły średniej pracował jako farmer mleczny, brygadzista fabryczny oraz nauczyciel języka angielskiego w Kolumbii. Przez cały ten czas tworzył i zajmował się sztuką. Jego umiejętności plastyczne zostały dostrzeżone i w 1979 roku Karl Gude rozpoczął pracę jako director of Information Graphics w United Press International w Nowym Jorku, gdzie zajmował się tworzeniem codziennych grafik i ilustracji. W 1989 roku dołączył do zespołu „The New York Daily News”, a w 1989 roku objął kierownictwo nad działem Information Graphics w gazecie „The National Sports Daily”. W roku 1986 Karl rozpoczął swoją karierę w The Associated Press jako redaktor w dziale Information Graphics (infographics). Pracował tam nad tysiącem diagramów, map oraz wykresów dotyczących najważniejszych bieżących tematów. Jego zainteresowanie technologią pomogło ich gazecie zmodernizować publikowane infografiki poprzez włączenie do nich grafik zaprojektowanych komputerowo. Od roku 1996 do 2006 Karl zajmował stanowisko director of Information Graphics w „Newsweeku”.
Po zakończeniu swojej kariery w dziennikarstwie i wiadomościach w 2006 roku artysta rozpoczął nauczanie na Michigan State University College of Communications Arts and Sciences. Zajmował tam stanowisko director of the Media Sandbox, kierunku artystycznego łączącego różne dziedziny sztuki, projektowania, animacji i kreatywnego myślenia.
Od 2017 roku Karl prowadzi swój własny kurs online „Design and Make Infographics”, który dostępny jest dla odbiorców z całego świata. Doradza również organizacjom i przedsiębiorcom w tworzeniu rzetelnych i łatwych do zrozumienia infografik.
Karl wygłosił również trzy prelekcje na konferencji TEDx oraz dwukrotnie przemawiał na South by Southwest (SXSW) na temat potęgi przekazu historii poprzez wizualizację. W wolnych chwilach pisze felietony dla gazety „Huffington Post”.
Kurs online, którego autorem jest Karl Gude
Kurs Karla adresowany jest nie tylko do profesjonalnych grafików komputerowych, lecz również pisarzy czy osób dopiero rozpoczynających karierę w branży kreatywnej. Pomaga on odbiorcom zrozumieć, czym jest infografika; pokazuje, jak stworzyć dobrą pracę pod względem artystycznym i informacyjnym. Przedstawia również sposoby, jakimi mogą zostać zwizualizowane wybrane dane. Co więcej, Karl dzieli się z odbiorcami bezpłatnymi i tanimi narzędziami, które pomagają w pracy projektanta infografiki. Jego kurs dostępny jest na portalu Coursera.
Charakterystyka i styl jego projektów
Karl Gude w ostatnim czasie zdecydowanie częściej występował w roli wykładowcy akademickiego niż projektanta infografik. W późniejszych latach swojej kariery (od 2000 r.) spełniał się jako wykładowca na Michigan State University College of Communications Arts and Sciences. Nadzorował również projekty realizowane przez studentów w ramach prowadzonych przez siebie przedmiotów związanych z infografiką i kreatywnym myśleniem. Pomimo że często wypowiada się o infografice, to sam coraz mniej zajmuje się zawodowym jej projektowaniem. W Internecie nie znajdziemy zbyt wielu jego prac, jednak bogate doświadczenie zawodowe zdobyte na stanowiskach kierowniczych, potwierdza jego zdolności projektowe. Warto pamiętać, że jako projektant infografiki pracował w latach 80. i 90., stąd dzisiaj trudniej o dostęp do jego projektów. Od 2006 roku aktywnie wykłada na temat infografiki na uczelniach wyższych. Kilka jego przykładowych realizacji można zobaczyć w jego kursie, który jest dostępny na portalu Coursera. Na podstawie prac dostępnych w kursie można zauważyć, że jego infografiki wyróżniają się bardzo podstawowymi formami graficznymi, co równocześnie staje się ich siłą.
Jak szukać informacji o projektantach infografiki?
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Karlu Gude’u lub innych projektantach infografik, spróbuj rozszerzyć frazę, którą wpisujesz w oknie wyszukiwarki. Dodanie słów dookreślających – „Karl Gude speaker”, jeśli szukasz informacji opisowych o tym liderze czy „Karl Gude infographics”, jeśli chciałbyś zapoznać się z pracami tego artysty – może okazać się bardziej skuteczne. Zachęcamy również do skorzystania z gotowego wykazu stron internetowych poświęconych Karlowi, który możesz znaleźć poniżej.
Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji
Ogólne informacje: Karl Gude infographic designer
Projekty infografik: Karl Gude infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google)
Szkolenia / warsztaty: Karl Gude workshop
Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie
Strona www: https://www.gudethinking.com
Profil Twitter: https://twitter.com/karlgude
Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/karlgude/
Profil Instagram: https://www.instagram.com/karlgude/
Profil Facebook: https://www.facebook.com/karl.gude
Pinterest Infografika Polska: https://pl.pinterest.com/infografikapolska/karl-gude/
Projekty lidera w Google: https://www.google.com/search
Dowiedz się więcej
Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.