W październiku 2018 roku ukazała się publikacja z zakresu grafiki informacyjnej:  Infografika. Wiedza w obrazach. Jest to album, który zawiera zbiór blisko 120 infografik o tematyce popularnonaukowej. Jak uwzględnia opis publikacji wybrane “infografiki dzięki zrównoważonej proporcji obrazu i treści, w przejrzysty i treściwy sposób przedstawiają ciekawostki zakresu nauki, kultury, sportu i rozrywki”.

Warto zaznaczyć, że jest to album, czyli zbiór infografik, a nie publikacja traktująca kompleksowo o infografice. Bardzo cieszę się, że ta pozycja wzmocni szereg profesjonalnych publikacji. Być może okaże się to dla Ciebie fajną inspiracją pod projekty.

Album prezentuje efekty pracy i realizacji komercyjnych wykonanych przez firmę Polska Grupa Infograficzna. Jest to jedna z pierwszych publikacji, która stanowi wykaz realizacji polskiej firmy zajmującej się tworzeniem infografik jako narzędzia komunikacji wizualnej. Publikacja stanowi pracę zbiorową, a wśród autorów znajdziemy takie nazwiska jak: Maciej Kabroński, Marta Sitkiewicz i Marzena Wasilewska-Lasa. Wstęp do książki napisał Michał Kleiber. Osobiście z niecierpliwością czekam na publikacje, które będą traktowały o infografice w sposób wyczerpujący i z ujęcia zdecydowanie bardziej praktycznego.

Źródło zdjęcia: https://www.bosz.com.pl/resources/2/Infografika_800szer.jpg

Na stronie wydawcy BOSZ można podejrzeć zawartość albumu z przykładowymi realizacjami: Infografika. Wiedza w obrazach. Warto pamiętać, że wykaz infografik w formie albumu może stanowić dla nas jedynie inspiracje, a nie zbiór praktycznych wskazówek niezbędnych do projektowania. Zawartość albumu i jakość realizacji można przetestować poprzez test zakrycia warstwy tekstowej. Przypominając: jeśli po zakryciu warstwy tekstowej komunikat nie dociera do odbiorcy oznacza, że realizacja nie jest wykonana na odpowiednim poziomie lub idzie w formę abstrakcyjną.

Warto pamiętać, że w infografice wyróżniamy 2 główne nurty: Infografikę figuratywną i  abstrakcyjną. Stosowanie dużej ilości elementów abstrakcyjnych i wsparcie wizualizacją danych wskazuje na formę infografiki abstrakcyjnej. Stosowanie natomiast prostych elementów: kształtów, figur, obrazów, ilustracji, zdjęć, grafik i  bardzo prostych form wskazuje na infografikę figuratywną.

Na chwilę obecną jest mi trudno jednoznacznie określić czy w tej publikacji jest więcej infografik abstrakcyjnych czy figuratywnych, ale w tym pomogą nam testy skuteczności infografiki, o których dowiesz się więcej w moim Kompendium infografiki. Bieżące informacje z postępów prac nad moją publikacją znajdziesz na zamkniętej grupie Infografika Polska.

Czy polecam tą publikację? Na chwilę obecną nie miałam okazji jej zakupić i raczej nie zrobię tego. W swojej biblioteczce mam bardzo dużą ilość zarówno albumów, jak i publikacji z całego świata dotyczących infografiki. Trudno mi zatem jednoznacznie polecić lub odradzić zakupu tej publikacji. Wiem natomiast po dotychczasowych inwestycjach, że albumy same w sobie niewiele nie wniosły do mojego doświadczenia poza bazą lepiej lub gorzej zaprojektowanych infografik.

Z własnego doświadczenia wiem również, że czasami warto kupić jakąś publikację, chociażby dla jednego inspirującego akapitu. W tym przypadku ilość tekstu i uwag ze względu na charakter albumu może być ograniczona, ale być może to właśnie w tej publikacji znajdziesz jakąś inspirację? Decyzję zakupu pozostawiam po Twojej stronie. Cena oscyluje w granicach 59 do 99 zł plus koszty przesyłki w zależności od portalu, na którym zdecydujesz się ją zakupić. A teraz pozwól, że przytoczę Ci cytat ze wstępu do albumu: Infografika. Wiedza w obrazach:

Infografika jest terminem szeroko używanym stosunkowo od niedawna, ale idea, którą opisuje ma już wielowiekową tradycję. Termin ten, będący zbitką słów informacja i grafika, oznacza graficzną wizualizację danych i informacji, umożliwiającą adresatowi w przystępny i jasny sposób zapoznanie się z zaprezentowanym tematem i przetworzeniem treści na użyteczną dla niego wiedzę. Właśnie ten aspekt, czyli atrakcyjne ułatwienie w zdobywaniu wiedzy, jest głównym motorem rozwoju infografiki.

Michał Kleiber

Kreatywne pozdrowienia,

Informacje o artykule

 

Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!

Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.

Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!

Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.