Spis treści publikacji pt. „Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych”.
Tytuł: „Czytanie informacyjne. Infografiki w procesach poznawczych”
Autor: Mateusz Leszkowicz
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Data wydania: 2020-02-01
Język: Polski
Liczba stron: 230
Spis treści
Spis treści / Table of contents
Wstęp / 11
ROZDZIAŁ 1
Rodzaje informacji wizualnej / 15
Czy żyjemy w kulturze wizualnej? / 15
Informacja wizualna – od malowideł naskalnych do infografik / 18
Historyczne przykłady zapisu informacji wizualnej / 21
Jan Amos Komeński – koncepcja wizualnego podręcznika / 27
ISOTYPE – wizualizacja danych statystycznych / 28
Czym właściwie są infografiki? / 30
Co odróżnia wizualizację danych od infografiki? / 30
Współczesne infografiki w komunikacji prasowej / 31
Infografiki / 33
Koncepcja infografiki Edwarda Tuftego / 34
Klasyfikacja infografik i wizualizacji informacji / 37
Podsumowanie / 38
ROZDZIAŁ 2
Projektowanie grafik informacyjnych / 39
Czym jest projektowanie graficzne (graphic design)? / 39
Projektowanie graficzne a zmiana postaw użytkowników / 41
Projektowanie graficzne – aspekt kulturowy / 43
Współczesne tendencje w projektowaniu graficznym / 47
Jakimi regułami rządzi się projektowanie graficzne? / 51
Hierarchia wizualna / 52
Realizm prezentowanych treści – cechy estetyczne / 56
Psychopedagogiczne przesłanki dla projektowania graficznego / 59
Znaczenie teorii ekologicznej J.J. Gibsona dla projektowania graficznego / 59
Teoria Władysława Strzemińskiego / 61
Zjawisko obciążenia poznawczego / 63
Koncepcja kształcenia multimedialnego W. Strykowskiego / 64
Paivio – teoria podwójnego kodowania / 64
ROZDZIAŁ 3
Czytanie informacyjne / 72
Kulturowa rola czytania / 73
Czytanie informacyjne. Dominacja czytania ustępuje dominacji przeglądania / 81
Fizjologiczna istota procesu czytania / 84
Rozumienie w czytaniu tekstu / 94
Czytelność druku oraz graficzne właściwości tekstu wpływające na jakość czytania / 96
Czytanie a rodzaj druku – pojęcie czytelnego druku / 96
Czytanie gazet codziennych oraz ich wydań internetowych – porównanie badań / 100
Czytanie a cechy edytorskie tekstu / 103
Czytanie tekstów wielomodalnych / 105
Czytelnik jako użytkownik tekstu / 106
Przegląd metod badań nad rejestracją ruchów oczu w trakcie czytania / 107
O badaniach nad rejestracją ruchów oczu / 109
Pomiar fiksacji wzroku / 109
Pomiar sakkad / 111
Metody prowadzenia badań eksperymentalnych / 115
Podsumowanie / 116
ROZDZIAŁ 4
Jak badać infografiki? / 118
Przedmiot i cele badań / 118
Problemy badawcze / 119
Metody i techniki badawcze / 126
Narzędzia badawcze / 128
Zastosowany plan eksperymentalny / 128
Teren badań i dobór próby badawczej / 132
ROZDZIAŁ 5
Jak młodzi czytają infografiki? / 135
Infografika Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) / 135
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki JZUB / 137
Płeć a sposób czytania / 142
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie / 142
Infografika Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) / 144
Kryteria wyznaczające sposób czytania infografiki WOPS / 145
Inne zmienne zaobserwowane w eksperymencie / 149
Analiza statystyk czytania w obszarach zainteresowań (AOI) infografiki WOPS / 149
Różnice w czytaniu uzyskane na podstawie analizy map cieplnych / 155
Aktywność czytelnicza uczniów w sposób odczytywania infografik / 159
Aktywność internetowa uczniów a sposób odczytywania infografik / 163
Inne zaobserwowane zmienne jakościowe / 164
Płeć uczniów a sposób odczytywania infografik 173
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami / 175
ROZDZIAŁ 6
Czytanie typu uczenie się / 178
Wiedza jako kategoria konstruowana przez uczniów – wprowadzenie / 178
Badanie infografiki Jak zauważyć ukrytą broń? (JZUB) / 180
Wyniki testu wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę JZUB w wersji eksperymentalnej i kontrolnej / 180
Poziom zapamiętania wiadomości w teście JZUB / 185
Poziom zrozumienia wiadomości w teście JZUB / 186
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości / 187
Badanie infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) / 188
Ogólny wynik testów wiadomości dla całej próby odczytującej infografikę WOPS w wersji eksperymentalnej i kontrolnej / 188
Poziom zapamiętywania wiadomości w teście WOPS / 192
Poziom rozumienia wiadomości w teście WOPS / 193
Ranking szkół na podstawie osiągniętych wyników testu wiadomości / 194
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami / 194
ROZDZIAŁ 7
Postawy uczniów wobec infografik / 196
Postawy uczniów wobec uczenia się za pomocą infografik / 196
Postawy wobec infografiki Wielka oceaniczna plama śmieci (WOPS) / 199
Interpretacja łączna komponentu emocjonalnego i poznawczego postawy wobec
infografiki WOPS / 203
Postawy wobec odczytywania infografiki WOPS a płeć badanych uczniów / 205
Postawy wobec infografiki JZUB / 207
Łączna interpretacja czynnika emocjonalnego i poznawczego postawy wobec infografiki JZUB / 211
Postawy wobec odczytywania infografiki JZUB a płeć badanych uczniów / 212
Podsumowanie i dyskusja nad wynikami / 214
Zakończenie / 215
Jakie znaczenie dla praktyki edukacyjnej mają uzyskane podczas badań wyniki? / 216
Rozszerzone pojęcie czytania / 217
Załączniki / 219
Bibliografia / 223
Summary (Informational Reading. Infographics in Cognitive Processes) / 230
Sprawdź więcej naszych zasobów o infografice:
Wszystkie produkty: https://infografikapolska.pl/sklep/
Kursy online: https://infografikapolska.pl/kursy-online-o-infografice/
Webinary: https://infografikapolska.pl/webinary-o-infografice/
Książki o infografice: https://infografikapolska.pl/ksiazki-o-infografice
Narzędzia dla infografików: https://infografikapolska.pl/narzedzia-dla-infografikow
Kreatywne pozdrowienia,
Informacje o artykule
Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!
Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.
Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!
Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.