Kim jest Adolfo Arranz?

Adolfo Arranz należy do światowej klasy projektantów grafiki informacyjnej. Specjalizuje się zarówno w infografice dziennikarskiej, ilustracyjnej, jak i wizualizacji danych. Urodził się w 1969 roku w hiszpańskim mieście Valladolid. Tam też realizował ścieżkę edukacyjną w Szkole Artystycznej. Zdobył wiele renomowanych nagród i wyróżnień w dziedzinie infografiki oraz wizualizacji danych. Adolfo Arranz jako swoje specjalizacje podaje: ilustrowanie, infografikę i komunikację wizualną. Zainteresował się infografiką jako dziedziną mającą szereg zastosowań, co dawało mu możliwość połączenia wielu specjalizacji. Wśród nich wymienia: wyjaśnianie, zgłębianie i opowiadanie poprzez historie. Tworzenie infografik fascynowało go również jako sposób pozyskiwania wiedzy i przekazywania informacji. Pomimo upływu lat Adolfo nieustannie pogłębia swoją pasję do wizualnych opowieści. Zdarza się, że zatraca się w projektowaniu, poświęcając całą noc na wykonanie projektu. 

W procesie tworzenia każdej nowej infografiki ma otwarty umysł na zupełnie nowe inspiracje. Pomysły czerpie z wszystkiego, co go otacza. W realizacji swojej ścieżki zawodowej zwraca szczególną uwagę na to, aby nie zatracić siebie. Wolny czas Adolfo spędza na tworzeniu odręcznych rysunków. Poza przyjemnością i samorealizacją rozwija to jego spostrzegawczość. Uwielbia rysować na świeżym powietrzu i należy do organizacji Urban Sketchers.

Adolfo Arranz i jego doświadczenie zawodowe

Adolfo Arranz przygodę z projektowaniem wizualnych opowieści zaczął od pracy jako freelancer. Z zagadnieniem projektowania infografiki spotkał się w pierwszej pracy etatowej w hiszpańskim dzienniku „El Mundo”. Miał okazję pracować tam w latach 1994 – 2011. Tam też miał okazję sprawdzić się jako projektant infografiki. Bardzo docenia doświadczenie zdobyte na tym stanowisku, bo to właśnie ono przyczyniło się do chęci dalszego rozwoju umiejętności związanych z infografiką. Pracę na etacie, kontynuował równolegle z działaniem jako freelancer. Aktywność wolnego strzelca pozwalała mu na realizację jego ogromnej pasji do rysowania. Ta działalność przekładała się również na jego infografiki, w których coraz częściej wplatał efekt rysunku odręcznego.

Indywidualny charakter jego projektów został zauważony przez dziennik „The South China Morning Post” (SCMP). To światowej klasy wydawnictwo zaproponowało mu stanowisko starszego projektanta infografiki (senior infographic artist). W roku 2011 przeniósł się do Hongkongu, gdzie dołączył do zespołu „The South China Morning Post” (SCMP). To właśnie tam miał okazję szlifować swoje umiejętności liderskie, talent i warsztat projektowy. Przyczynił się również do rozwoju działu infografiki SCMP. Zespół znajdujący się pod jego skrzydłami zdobył większość najważniejszych nagród przyznawanych projektantom infografiki. 

Swoją przygodę z SCMP zakończył w 2014 roku, udając się do Singapuru, gdzie działał jako dyrektor artystyczny w Mediacorp Pte Ltd. Tam również miał okazję sprawdzić się jako lider zespołu projektowego, który rozwijał do 2016 roku. Następnie powrócił do poprzedniego pracodawcy „The South China Morning Post” (SCMP), awansując na stanowisko kierownicze ds. infografiki i ilustracji. W późniejszym czasie wciąż pomagał w prowadzeniu działu infografiki oraz ilustracji. Od czerwca 2022 roku pełni stanowisko senior graphics editor w Thomson Reuters.

Dzienna rutyna

Adolfo swój dzień zaczyna od 10-minutowego spaceru do pracy. Następnie zajmuje się działaniami strategicznymi. W tym czasie przegląda newsy ze świata, planuje swoje zadania w pracy i ustala priorytety do wykonania, pamiętając o łączeniu zadań długo- i krótkoterminowych. Zawsze pracuje nad kilkoma projektami jednocześnie. Po przygotowaniach rusza do pracy. W jej trakcie konsultuje się i dzieli pomysłami ze swoim zespołem projektowym. Przerwę wykorzystuję na posiłki ze współpracownikami, przy okazji których dzielą się swoimi pomysłami i luźnymi przemyśleniami. Po przerwie na posiłek wraca do pracy. Większą część czasu poświęca na przegląd informacji źródłowych wykorzystywanych do projektów, a także poszukiwanie pomysłów do kolejnych realizacji.

Wskazówki dla początkujących Infografików

Według Adolfa niezbędnym elementem skutecznego projektowania infografiki jest pasja. To właśnie ona przyczynia się do podejmowania działań z prawdziwym zaangażowaniem i systematycznością, a także stanowi nieodłączny wyznacznik sukcesu. Gdy pierwszy warunek jest spełniony, w naturalnej kolejności pojawia się chęć pozyskiwania nowej wiedzy i dalszego rozwoju. Brak pasji, zaangażowania i ciekawości to najczęstsze powody, przez które projektanci nie tworzą realizacji angażujących odbiorcę. Jeśli ciebie jako projektanta wybrany temat nie zafascynuje, to podobnie będzie z odbiorcą twojej infografiki. Im bardziej dane zagadnienie wydaje ci się interesujące, tym większa szansa, że takie też stanie się dla osoby, która będzie go doświadczać w formie wizualnej. 

Charakterystyka i styl projektów

Adolfo Arranz w swoich realizacjach bardzo chętnie wykorzystuje odręczne szkice i ilustracje. Rysunki odręczne często stanowią dopełnienie infografiki lub pokazują prawdopodobny wygląd danego obiektu, sytuacji lub zjawiska. Sprawiają one, że jego realizacje nabierają lekkości. Ilustracje, które wykorzystuje, dodają niesamowitego klimatu całej kompozycji. W wielu jego pracach można odczuć konkretny klimat, który nawiązuje do przedstawianej sytuacji. Poprzez odpowiednią kolorystykę, zastosowaną w grafice informacyjnej, potrafi wzbudzać odczucia mroku, grozy czy strachu. Dzięki temu odbiorca, jeszcze zanim zgłębi informacje zawarte w infografice, uzyskuje dostęp do emocji, jakie wywołuje warstwa wizualna projektu. W wielu jego pracach widać również zdolność do wprowadzania iluzji ruchu, tak jak na realizacji ze statkiem, który jest miotany potężnymi prądami wody.

Adolfo Arranz w swoich projektach bardzo chętnie łączy elementy abstrakcyjne z elementami figuratywnymi. Przykładem elementów abstrakcyjnych mogą być wykresy lub grafy. Czyli takie elementy graficzne, które swoją formą nie nawiązują do poruszanej przez nie tematyki. Elementy figuratywne natomiast to bardzo proste formy wizualne, które w wierny sposób oddają temat, o którym traktują. Przykładem może być wizualizacja statku czy robaka. Odbiorca po kontakcie z elementem figuratywnym ma pewność co do przedstawienia, do którego się odnosi. Po kontakcie z elementem abstrakcyjnym (np. wykresem) odbiorca musi doczytać informacje zawarte w etykietach wykresu, aby dowiedzieć się, jakiego tematu dotyczą te dane. Zatem wykresy, czy to kołowe, czy słupkowe, swoim kształtem nie oddają tematyki, o której traktują. Z tą świadomością Adolfo Arranz bardzo chętnie łączy oba rodzaje elementów: figuratywnych z abstrakcyjnymi. Dzięki temu część informacji jest możliwa do odbioru intuicyjnie (proste obrazy, szkice, ilustracje, zdjęcia), a pozostałe stają się jasne, dopiero po zapoznaniu się z analizą danych (wykresy, grafy).

Jak szukać informacji o projektantach infografiki?

Podstawą w skutecznym wyszukiwaniu informacji o projektantach infografiki jest dokładne określenie frazy wpisywanej do wyszukiwarki. Samo wpisanie imienia i nazwiska: „Adolfo Arranz” nie jest wystarczające. Dlatego zaleca się wpisywanie konkretnego określenia, na którym nam zależy, np.: „Adolfo Arranz infographics”. Dzięki temu możesz dotrzeć do projektów, które w wyszukiwarce pozycjonują się jako jego infografiki. Dla ułatwienia udostępniamy listę najważniejszych fraz kluczowych i stron powiązanych z projektantem. 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji 

Ogólne informacje: Adolfo Arranz infographic designer

Projekty infografik: Adolfo Arranz infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Adolfo Arranz workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online. 

Informacje o artykule

Data aktualizacji: 01.15.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: Zuzanna Fiszer
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kreatywne pozdrowienia,