Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Kim jest Douglas Okasaki?
Douglas Okasaki pełnił funkcję starszego projektanta w United Arab Emirates (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz spełniał się jako freelancer. Określenia, które go charakteryzują to kreatywność i innowacyjność. Posiada ponad 25-letnie doświadczenie w branży projektowej. Lata jego sukcesów spowodowały, że w 2017 roku objął stanowisko prezesa organizacji The Society for News Design (SND), która jest uznana za jedną z najbardziej prestiżowych organizacji non-profit na świecie. Douglas Okasaki w 2006 roku był dyrektorem regionalnym Bliskiego Wschodu.
Jest laureatem licznych nagród za projekty infografik publikowanych w Brazylii, Japonii i w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 2014 roku pobił swój rekord, otrzymując łącznie 25 nagród w 35. edycji konkursu organizowanego przez The Society for News Design (SND). Artysta ponadto wygrał nagrodę fundacji Reuters za grafikę z podróżami w roli głównej. Brał również udział w pierwszych warsztatach z infografiki z wybitnym grafikiem Nigelem Homesem w RISD (Rhode Island School of Design). Douglas Okasaki specjalizuje się w projektowaniu czasopism, gazet, magazynów i projektowaniu informacji. Projektant jest także autorem publikacji „The best of middle east news design”.
Douglas Okasaki i jego doświadczenie zawodowe
Douglas Okasaki, zanim został starszym projektantem w United Arab Emirates, był freelancerem i pracował dla „Gulf News” w Dubaju, największego angielskiego dziennika na Bliskim Wschodzie. Odpowiadał w nim za projektowanie sekcji sportowej. Wykazując się swoją pomysłowością i innowacyjnym podejściem projektowym sprawił, że „Gulf News” stał się rozpoznawany na skalę międzynarodową.
Wcześniej Douglas Okasaki swoją ścieżkę zawodową rozwijał, intensywnie pracując w Brazylii. Przez ponad siedem lat pełnił funkcję redaktora artystycznego czy webdesignera dla dostawcy wiadomości internetowych UOL – Universo Online. Pracował również dla brazylijskiego wydawcy Editora Abril (Sao Paulo), gazety „O Globo” (Rio de Janeiro) i „A Tarde” (Salvador). Kolejnymi regionami, w których podjął zatrudnienie Douglas Okasaki były Japonia i środkowo-wschodnia Afryka. Sam projektant swoją karierę nieustannie określa okresem przejściowym. Podkreśla, jak ważne jest zachowanie kreatywności, dyscypliny i wytrwałości, aby nieustannie kreować i dążyć do wyższej jakości realizacji, niezależnie od sytuacji zawodowej. Przez wiele lat pełnił ważne funkcje dla organizacji The Society for News Design (SND), z którą był związany bez względu na miejsce swojego dotychczasowego działania. Prowadził także autorskie warsztaty projektowania informacji o sytuacji Iraku w Jordanii, warsztaty w Dubaju czy jednodniowe warsztaty w Londynie.
Okazja jako klucz do sukcesu
Douglas Okasaki w swoich wystąpieniach podkreśla znaczenie okazji. Często talent i doświadczenie, nie są wystarczające do osiągnięcia sukcesu. Ponadprzeciętne zdolności i pokaźne doświadczenie w karierze projektanta to zdecydowanie za mało. Douglas Okasaki definiuje wspomnianą „okazję” jako niespodziewaną szansę, która pozwala odnieść nagły sukces w tym konkurencyjnym zawodzie. Przez to pojęcie projektant rozumie możliwości, które pojawiają się na naszej ścieżce rozwoju: pracy przy uznanym projekcie czy w prestiżowej firmie, bycia na dobrej pozycji projektowej, a nawet uzyskanie miejsca w publikacji do zrobienia projektu strony. „Okazja” może stać się trampoliną do szybszego wzrostu i dalszego przebicia w karierze, o ile podejmiesz to wyzwanie i zaprezentujesz się na odpowiednim poziomie. Według niego „okazja” stanowi niezbędną przestrzeń do zaprezentowania swojego talentu. W jego odczuciu elementy takie jak: talent, potencjał czy szansa nie są warunkiem koniecznym, aby odnieść sukces. Zdecydowanie ważniejsza jest nasz proaktywna postawa, szukanie, samodzielne inicjowanie sytuacji i obszarów do naszego wzrostu.
Umiejętności miękkie i myślenie strategiczne
Douglas Okasaki na podstawie swoich doświadczeń podkreśla znaczenie umiejętności miękkich i myślenia strategicznego. Wśród umiejętności miękkich wymienia: komunikację, zdolność skutecznego rozwiązywania problemów, czy zdolności do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Projektant uważa, że te kompetencje mogą być ważniejsze niż sam talent. Jako przykład pokazuje sytuację osoby, której mimo talentu, nie udaje się z sukcesem ukończyć zadania. Zestaw wymienionych przez niego umiejętności w konkretnych okolicznościach może okazać się bardziej decydujący niż talent.
Przez pojęcie „myślenia strategicznego” Douglas Okasaki rozumie podejmowanie decyzji na podstawie wyznaczonego celu. Zachęca do podejmowania się wyzwań, nawet kosztem niższego wynagrodzenia w firmie, jeśli jest to stanowisko, które może zaowocować rozwojem kariery w przyszłości. Rekomenduje szukanie firm, które dają możliwość budowania własnego portfolio.
Rady dla projektantów zarządzających działem infografiki
Podstawą działania na stanowisku dyrektora artystycznego jest umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi, głównie w rozumieniu zarządzania talentami, rozpoznawania indywidualnego potencjału. To również zdolność do dawania przestrzeni i stwarzania okazji do weryfikacji naturalnych talentów członków zespołu projektowego. W jego opinii dobry dyrektor artystyczny powinien dbać o pole do generowania świeżych pomysłów, zachęcać zespół projektowy do nieustannego rozwoju i samodoskonalenia. Jako najważniejszy czynnik zmotywowanego zespołu wskazuje nawyk docenienia pracowników za dobrze wykonaną pracę i postępy w rozwoju.
Sprawowanie funkcji kierowniczej daje także szansę do prowadzenia urozmaiconego życia zawodowego. Będąc na tym stanowisku, dysponuje się wielkimi możliwościami. Wraz z pełnieniem licznych obowiązków pojawia się również wiele przywilejów. W jego opinii należy pamiętać o podleganiu ciągłej ocenie przez zespół. Aby skutecznie wziąć odpowiedzialność za swój osobisty rozwój, Douglas Okasaki zaleca zadawanie sobie pytań o jakość swoich działań. Sztuka stawiania sobie odpowiednich pytań jest jedną z najważniejszych umiejętności, które poszerzą naszą samoświadomość. Pytania, które warto sobie zadać:
Czy wykonuję dobrą pracę na obecnym stanowisku?
Czy jestem uczciwy wobec moich pracowników?
Czy angażuję mój zespół projektowy w pełen proces, czy tylko wycinek?
Douglas Okasaki dzieli się swoim przepisem na sukces w zarządzaniu działem infografiki: konkretny cel, samodoskonalenie i proaktywna postawa. Pamiętaj, aby przejąć odpowiedzialność i samodzielnie tworzyć okazje do szczęścia, aby świat mógł poznać twój pełen potencjał. Zarówno w życiu, jak i projektowaniu bardzo ważne jest, aby mieć zawsze otwartą głowę na inne rozwiązania niż tylko te, które są dostępne na wyciągnięcie ręki.
Charakterystyka i styl jego projektów
Pęd, dynamika, rytm, organizacja i porządek to cechy wyróżniające infografiki, których autorem jest Douglas Okasaki. W jego projektach można zauważyć innowacyjne podejście projektowe i nieszablonowość. Czasami są to konkretne elementy wizualne, które wprowadzają efekt zaskoczenia podczas doświadczania tematu realizacji. W swoich pracach Douglas Okasaki bardzo często stosuje kompozycję centralną, która skupia uwagę odbiorcy na środku projektu. Reszta elementów w infografice staje się dopełnieniem sceny głównej, umieszczonej w centrum kadru. Projektant sięga również po kompozycję otwartą, która daje poczucie swobodnego rozmieszczenia elementów względem krawędzi i marginesów projektu. Wszystkie teksty i notki objaśniające wykorzystywane przez projektanta mają zachowane równe marginesy. Obiekty wizualne w postaci rysunków, zdjęć czy grafik, mimo że są umieszczone w ramach tych samych marginesów co teksty, to poprzez ukośne kształty dają poczucie wychodzenia poza ramy i kadr projektu. Skosy i powtarzalność elementów wizualnych potęguje poczucie ruchu i dynamiki w infografice. Układ projektu, w którym podobne do siebie elementy wizualne powtarzają się w regularny sposób, daje poczucie porządku i celowej organizacji. Dzięki takiemu podejściu do regularnego rozmieszczania obiektów odbiorca w intuicyjny sposób zostaje zachęcony do zapoznania się z informacjami, według wyznaczonej sekwencji kolejnych obiektów wizualnych. Czasami są to paski ułożone w łuku, które różnią się między sobą dwoma naprzemiennie występującymi odcieniami jednego koloru. W przypadku obiektów, które zawierają informacje dotyczące tej samej tematyki, projektant stosuje rozróżnienie, używając dwóch różnych odcieni danego koloru.
Douglas Okasaki w swoich infografikach często stosuje gradację wielkości obiektów umieszczonych w jednym kadrze. Przejawia się to w układaniu obiektów w wielkości od malejących do rosnących. Przykładem takiego rozmieszczenia mogą być postacie ludzkie, które umieszczone w powtarzalnej formie, zostają rozłożone w ramach kadru od najmniejszej do największej postaci. Najmniejsze postury ulokowane są w górnej części infografiki i rozmieszczone w formie łuku rozpoczynającego się po lewej stronie u góry kadru. Stopniowo schodzą na prawą stronę i w dół. Wraz z przesunięciem od góry do dołu przedstawienia ludzkich postaci poddawane są efektowi powiększenia, przez co odbiorca ma poczucie przybliżania obiektów. Równocześnie ze zwiększeniem rozmiaru postaci zwiększa się ilość detali, które są widoczne na poszczególnych elementach. Dzięki takiemu zabiegowi graficznemu odbiorca odnosi wrażenie perspektywy polegającej na poczuciu oddalenia lub przybliżenia danych obiektów. Została tutaj zachowana nie tylko gradacja wielkości elementów, ale również intensywność kolorów lub efektów, od rozmydlenia do ostrości, a także zastosowanie dużej ilości detali. Jaśniejsze kolory, efekt rozmydlenia i mniejsza liczba szczegółów zostały użyte przy elementach, które są najmniejsze. Dzięki temu te obiekty wydają się oddalone i wycofane w perspektywie całego układu projektu. Natomiast obiekty sprawiające wrażenie ulokowania najbliżej odbiorcy, mają zwiększoną ilość detali, intensywniejszą barwę, wyraźniejsze krawędzie oraz większy rozmiar. Finalnie w takim projekcie jest zauważalna gradacja nie tylko wielkości, ale i intensywności szczegółów oraz kolorów elementów stanowiących spójną całość kompozycji danej infografiki. To zabiegi warte zastosowania w projektach, w których chcemy stworzyć wrażenie głębi. Taki efekt można osiągnąć poprzez dodanie odpowiedniego gradientu stwarzającego poczucie odległości lub rozróżnienie umieszczonych obiektów pod względem ich wielkości, odległości, intensywności lub wyrazistości. Czasami już samo dodanie cienia pod obiektem daje poczucie jego przybliżenia i wyodrębnienia go na tle całego projektu oraz innych elementów. Zachęcamy do zapoznania się z projektami tego projektanta i zadawania sobie pytań pogłębiających.
Poniżej nasza propozycja kilku takich pytań
- Co wyróżnia projekty tego infografika?
- Czym charakteryzuje się jego styl projektowy?
- Jakich elementów używa w swoich projektach?
- W jaki sposób twórca tworzy klimat i buduje nastrój realizacji?
- Czy kolejność odczytywania informacji jest ściśle wyznaczona?
- W jaki sposób artysta wyznacza kolejność odkrywania informacji?
- Które elementy przyciągają moją uwagę w pierwszej kolejności?
- Co jest przewodnim tematem tej realizacji?
- Które elementy są kluczowe, a które stanowią tło lub wsparcie tematu głównego?
- Jakiej gamy kolorystycznej użyto w tym projekcie?
Te pytania mogą stanowić wsparcie podczas procesu inspiracji i tworzenia własnej infografiki. To aspekty, które doświadczony projektant infografiki realizuje dosyć intuicyjnie. Jest to jednak wynik jego wieloletniego doświadczenia zawodowego. Początkująca osoba, która tworzy swoją infografikę, bardzo często robi to poprzez łączenie kolejnych elementów, korzystając z bazy gotowych zasobów. Dzięki zadawaniu sobie proponowanych przez nas pytań początkujący projektant może zacząć bawić się formami graficznymi i z większą odwagą różnicować je na poziomie wizualnym. Eksplorowanie projektów innych infografików może przyczynić się do poszerzenia świadomości projektowej i zachęcić do eksperymentowania nie tylko formą, ale i narzędziami, które wychodzą poza zamkniętą listę konkretnych projektów. Część efektów, które zobaczysz w projektach najbardziej znanych liderów infografiki, była tworzona w technikach warsztatowych. Oznacza to, że tło czy wybrane elementy wizualne można śmiało tworzyć w technikach warsztatowych i łączyć je z obróbką cyfrową lub projektowaniem graficznym w konkretnym programie. Te dwa światy – technik warsztatowych i cyfrowych – mogą się wzajemnie dopełniać, dając niepowtarzalny efekt, a może i zabieg graficzny, który trudno osiągnąć, stosując tylko techniki cyfrowe.
Jak szukać informacji o projektantach infografiki?
Podczas wyszukiwania informacji przydaje się precyzyjne wpisywanie fraz do wyszukiwarki. Zdarza się, że samo imię i nazwisko projektanta infografiki, nie doprowadzi nas do wyników zgodnych z naszymi oczekiwaniami. Rozwiązaniem tego wyzwania jest wpisanie bardziej precyzyjnego określenia. Przykładowo, aby znaleźć wykaz projektów infografik Douglasa Okasakiego, fraza powinna brzmieć: „Douglas Okasaki infographics”.
Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji
Ogólne informacje: Douglas Okasaki infographic designer
Projekty infografik: Douglas Okasaki infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google)
Szkolenia / warsztaty: Douglas Okasaki workshop
Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie
Profil Behance: https://www.behance.net/dokasaki?tracking_source=search_users_recommended%7CDouglas+Okasaki
Portfolio lidera lidera: https://dokasaki.myportfolio.com/
Portfolio lidera lidera: https://douglasokasaki.myportfolio.com/
News Page Designer: https://newspagedesigner.org/members/DouglasOkasaki
Profil Twitter: https://twitter.com/dokasaki
Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/douglasokasaki/
Profil Facebook: https://www.facebook.com/douglas.okasaki?ref=bookmarks
Pinterest Infografika Polska: https://pl.pinterest.com/infografikapolska/douglas-okasaki/
Projekty lidera w Google: https://www.google.com/search
Dowiedz się więcej
Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.