Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Heber Longás Crespo?

Heber Longás Crespo z wykształcenia jest biologiem i biochemikiem, który na co dzień łączy swoje doświadczenie teoretyczne z praktyką w zakresie projektowania informacji. Tworzy ilustracje naukowe i grafiki informacyjne, a jego specjalizacją jest projektowanie infografiki medycznej i naukowej. Uważa się za artystę infografika. Bardziej niż artystą wizualnym czuje się dziennikarzem naukowym, dla którego ilustracje są narzędziem do przekazywania informacji. Jest autorem ponad 1000 infografik o nauce i zdrowiu.

Jego prace dotyczące aspektów naukowych często są podawane jako wyznacznik dla twórców specjalizujących się w tworzeniu infografik. Heber Longás Crespo jest projektantem, który ma doświadczenie w obrazowaniu wyników badań naukowych w prosty sposób z zachowaniem wysokiego poziomu rzetelności dostarczanych informacji. Według niego istnieje przekonanie, że przekazy dotyczące postępów naukowych oraz medycznych nie należą do interesujących i tylko nieliczni są w stanie je zrozumieć. Podczas realizacji każdego projektu przyświeca mu osobista misja – aby ten stan rzeczy zmienić.

Heber Longás Crespo i jego doświadczenie zawodowe

Zawodowo zajmuje się projektowaniem infografiki naukowej i medycznej. Jego umiejętności rysowania i powołanie nauczycielskie dały mu dodatkowe możliwości do rozwinięcia się w wizualizacji informacji naukowej. Przez 16 lat miał okazję tworzyć infografiki, obrazując najnowsze informacje ze świata nauki w głównych gazetach w Hiszpanii takich jak: „El País” oraz „El Mundo”. W hiszpańskim dzienniku „El País” odpowiadał za wizualizacje do sekcji naukowej. Na łamach tych mediów wyjaśniał informacje naukowe, które miały duże znaczenie i wpływ na rozwój ludzkości. Zajmował się wizualizacją informacji na tematy takie jak: postępy w klonowaniu zwierząt, epidemia Eboli, ptasia grypa, odkrycie człowieka z Flores, awaria jądrowa w Fukushimie, misje na Marsie, dowody na zmiany klimatu czy wykrycie fal grawitacyjnych. Każdy projekt wiązał się z ogromną odpowiedzialnością za wiarygodność informacji, rzetelność i precyzję przekazu. Niektóre jego realizacje miały również na celu zwiększenie świadomości odbiorców i wywarcie pozytywnego wpływu na zmianę postaw lub codziennych nawyków czytelników. 

Heber Longás Crespo jest autorem infografik opublikowanych w głównych mediach oraz magazynach specjalizujących się w tematach naukowych i zdrowotnych. Został kilkakrotnie nagrodzony w konkursie na projekt prasowy The Society for News Design (SND) oraz Malofiej ​​​(International Infographics Summit – Malofiej), gdzie pełnił również funkcję jurora. Jest także jurorem nagrody Illustraciencia przyznawanej za najbardziej wpływową ilustrację naukową.

Od 2017 roku Heber Longás Crespo wystartował z projektem o nazwie „Fundamentium”, w którym pomaga firmom z sektora nauki i zdrowia w upowszechnianiu postępów swoich prac naukowych i odkryć. Wspiera również firmy, organizacje i instytucje państwowe w wizualizowaniu wyników badań naukowych i uzyskiwaniu większej rozpoznawalności w wybranej branży. Pomaga w usprawnieniu komunikacji i widoczności firmy dzięki zastosowaniu infografiki naukowej i wizualizacji danych. Stawia na projekty wizualne, których celem jest dostarczenie informacji w klarowny, prosty, szybki i skuteczny sposób. Wiele wyników badań pozostaje niezauważona, a odbiorcy nie rozumieją ich wagi, dopóki nie zostanie im pokazany realny wpływ, jaki wywołują. Heber Longás Crespo poprzez swoje infografiki zawsze stara się podkreślać, jak bardzo wartościowe są odkrycia naukowe. Ukazuje ich potencjalny wpływ na rozwój konkretnego sektora nauki, technologii, branży lub bardziej personalnie, pokazując ich oddziaływanie na życie jednostki, a docelowo na rozwój całego świata. W ramach projektu „Fundamentium” artysta kieruje swoje usługi również do naukowców i badaczy, którzy chcą zwiększyć swoją widoczność w środowisku naukowym, prasie oraz społeczeństwie. Wspiera również wielu niezależnych ekspertów pragnących wzmocnić swój autorytet i wyróżnić się na tle konkurencji dzięki zastosowaniu angażujących infografik. 

Zasady projektowe, które stosuje Heber Longás Crespo 

Największą trudnością dla projektanta jest wyjaśnienie wybranego zagadnienia na tyle jasno, aby wszyscy mogli je właściwie zrozumieć. Realizując projekt infografiki dla sektora medycyny i nauki niezwykle, ważny aspekt stanowi zrozumienie wyzwań, z jakim mierzy się ta grupa. Dla naukowców najbardziej wymagające jest znalezienie projektanta graficznego, który zrozumie wybrane aspekty ich specjalizacji. Od artysty wymaga się, aby potrafił odpowiednio dobrać formy wizualne, które w prosty i klarowny sposób oddadzą założoną ideę. Jako szczególny aspekt projektów infografik naukowych należy wymienić uwzględnienie czynnika, który jest wyróżnikiem na tle innych lub stanowi nieoczywisty czy dotąd nieujawniony element. Czasami po prostu największa wartość odkrycia chowa się za wysoce technicznymi terminami lub specjalistycznym żargonem naukowym. Heber Longás Crespo zwraca uwagę na zachowanie równowagi pomiędzy naukowym rygorem a jasną, prostą komunikacją. Dobór słownictwa i przekazów wizualnych jest również uzależniony od grupy docelowej, dla której będzie projektowana infografika. Kluczową kwestię stanowi doprecyzowanie, dla kogo dokładnie projektujemy prace i jaki ma ona realizować cel; edukacyjny, informacyjny, wpływać na zmianę postawy, a może wzbudzić chęć inwestycji w konkretny projekt badawczy? Dobrze zaprojektowana infografika dzięki jasnym wyjaśnieniom może podnieść wiarygodność i zaufanie eksperta lub firmy, dla której zostanie zaprojektowana. Potrafi również sprawić, aby przyszli klienci, pacjenci czy inwestorzy zrozumieli wartość badań lub innowacji naukowych. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby wiedzieć, dla kogo projektujemy (kto jest odbiorcą infografiki?) i jaki chcemy osiągnąć efekt (czego oczekujemy od tej realizacji?). Twoja praca powinna pomagać, aby temat, który chcesz pokazać, był nie tylko wyczerpująco objaśniony, a przede wszystkim właściwie zrozumiany.

Wskazówki dla początkujących infografików

Czego możemy nauczyć się z doświadczenia zawodowego i postawy projektanta, jakim jest Heber Longás Crespo? Jeśli chcesz zostać specjalistą w wizualizacji informacji naukowej, bardziej niż artystą wizualnym, staraj się w pierwszej kolejności być dziennikarzem naukowym. Słuchaj, analizuj, badaj i zgłębiaj. Znajdź to, co stanowi wyróżnik zagadnienia i jest warte ujawnienia, odkrycia czy pokazania na nowo. Dobieraj odpowiednie formy wizualne, które w najprostszy sposób oddadzą temat, który chcesz przekazać. Pamiętaj, że każda forma wizualna od zdjęcia po ilustracje jest narzędziem do przekazania informacji. Zastanów się jak sprawić, aby skomplikowane koncepcje naukowe były atrakcyjne i łatwe do zrozumienia dla odbiorcy. Warto pamiętać, że estetyka to dodatek, który nie powinien zabierać zbyt wiele czasu ani odciągać uwagi od najważniejszego przekazu. Nigdy nie zapominaj, co jest twoim głównym celem – skuteczne i rzetelne przekazanie treści, a nie jej upiększanie. Upraszczaj, ale bez utraty jakości i precyzji przekazu.

Format i układ infografiki

Poprzez odpowiednie rozmieszczenie, wielkość i kolor elementów projektant świadomie wyznacza ścieżkę podążania wzroku i zaprasza do odkrywania kolejnych informacji. Heber Longás Crespo najczęściej projektuje infografiki w formacie poziomym. Jest to podyktowane formatem dwóch pionowych stron czasopism naukowych, które w ujęciu rozkładówki tworzą poziomy, prostokątny kadr. Pomimo tego ograniczenia z sukcesem potrafi tę samą infografikę zaprojektować tak, aby była dostępna w innych formatach (pionowych) np. pod stronę www czy wersję mobilną. Posiada doświadczenie zarówno z tworzeniem infografik pod media drukowane, jak i internetowe. Często rozkład elementów i odczyt informacji w infografice jest podyktowany procesem, który przedstawia dana wizualizacja. W poprawnej nawigacji i kolejności doświadczania przekazu pomagają wizualne tunele tworzące specyficzne labirynty. Dodatkowo w płynnym i intuicyjnym pozyskiwaniu informacji wspierają nas znaczniki w postaci strzałek wskazujących, które przyciągają wzrok konkretnym kolorem. Dzięki odpowiedniemu prowadzeniu i wizualnej narracji odbiorca infografiki zyskuje pewność, w jakiej kolejności powinien zapoznać się z kolejnymi sekcjami projektu.

Charakterystyka i styl jego projektów

Infografiki, których autorem jest Heber Longás Crespo, wyróżnia bardzo duża precyzja wykonania, estetyka i czystość przekazu wizualnego. Jego infografiki bazują na ilustracjach, wizualizacjach 3D, przekrojach i prostych formach wizualnych, które wpływają na łatwość zrozumienia złożonych koncepcji naukowych. Cel jego wizualizacji stanowi uproszczenie przekazu i wyjaśnienie tematu w maksymalnie prosty sposób. Architektura informacji w jego projektach nie jest przypadkowa. Nawet będąc w pewnej odległości od infografiki, jesteśmy w stanie określić, jaki temat porusza realizacja. Taki efekt może być osiągnięty dzięki użyciu dużego elementu, który jest wizualną reprezentacją tematu przewodniego infografiki. Pozostałe elementy wizualne zostają potraktowane jako mniej ważne poprzez zastosowanie mniejszej wielkości, odpowiedniego koloru, delikatniejszej formy wizualnej lub odcienia. Heber Longás Crespo nigdy nie używa dużych i zbitych bloków tekstu. Teksty stanowią dopełnienie form wizualnych i są stosowane tylko w celu lepszego lub jednoznacznego ich dookreślenia.

Projekty, których autorem jest Heber Longás Crespo, realizują zasadę „look inside”. Dzięki niej można przybliżyć odbiorcom wybrany problem, przedmiot lub zagadnienie poprzez ukazanie detali, przybliżenie konkretnych elementów składowych. Takie ujęcie pozwala poniekąd „zajrzeć do środka” obiektu, pokazać go w przekroju bądź w ujęciu warstwowym tak, aby odkryć przed odbiorcą jego zastosowanie lub budowę. W swoich projektach artysta często używa pastelowych i dość standardowych kolorów z bardzo zawężoną gamą kolorystyczną, która ściśle nawiązuje do tematu przewodniego realizacji. Zastosowane przez projektanta wskaźniki jednoznacznie wskazują kierunek podążania uwagi odbiorcy, ale i wagę wybranych elementów. Heber Longás Crespo jest mistrzem w operowaniu właściwościami form wizualnych, wykorzystując ich siłę poprzez odpowiednie natężenie koloru, wielkość lub rozmieszczenie względem pozostałych elementów.

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Chcesz uzyskać więcej informacji o tym projektancie? Aby dotrzeć do dobrej jakości informacji, warto rozszerzyć frazę, którą wpisujesz w okno wyszukiwarki. Poznaj kilka prostych dookreśleń, które sprawią, że twoje wyniki wyszukiwania będą bardziej precyzyjne. Jeśli szukasz informacji opisowych o danym liderze, wpisz w wyszukiwarkę frazę „Heber Longás Crespo speaker”. Jeśli chcesz zobaczyć więcej infografik tego projektanta, wpisz w okno wyszukiwarki graficznej frazę: „Heber Longás Crespo infographics”. Pamiętaj, aby przełączyć się na opcję wyszukiwania poprzez obrazy. Dzięki temu dotrzesz do większej ilości infografik. Możesz również skorzystać z opcji poniżej.

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Heber Longás Crespo infographic designer

Projekty infografik: Heber Longás Crespo infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Heber Longás Crespo workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.