Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Alicja Czarnik, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Alicja Czarnik, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Kim jest Jaime Serra?
Serra to bez wątpienia jedno z najważniejszych nazwisk na obecnej scenie infograficznej. Jaime uznawany jest za artystę tego samego stopnia co czołowi liderzy, tacy jak Nigel Holmes czy Fernando Baptista. Za swoje zasługi w rozpowszechnianiu infografiki zarówno w Ameryce Łacińskiej, jak i Europie, Hiszpan otrzymał nagrodę na 20. edycji konferencji Malofiej (Malofiej International Infographics Summit) jako „Najbardziej wpływowy projektant infografiki w latach 1992 – 2012”. Jest również autorem infografiki „La ballena franca”, nazwanej najbardziej wpływową pracą stworzoną w ciągu ostatnich dwóch dekad. Sam artysta nie zwraca jednak uwagi na przyznane mu liczne wyróżnienia. Dla niego nagrody to tylko niewiele znaczące trofea, po otrzymaniu których, powraca się do swoich codziennych obowiązków i problemów.
Od 2021 roku Jaime mieszka w Barcelonie. Przez 10 lat pracował tam jako zastępca redaktora graficznego w katalońskiej gazecie „La Vanguardia”. W swoim cyklu felietonów pt. „Niedzielny Paradoks” dzielił się refleksjami na temat rzeczywistości, używając przy tym ilustracji, fotografii, infografiki oraz gier słownych. Sprawnie manewrował ironią i satyrą, a także przełamywał bariery standardów infografiki, łącząc ją z opiniami, sztuką oraz indywidualną ekspresją.
Jaime twierdzi, że jego kariera jako projektanta infografiki dziennikarskiej dobiegła końca. Jego zainteresowania przesunęły się w kierunku przedstawiania fragmentów konkretnego życia, często swojego, używając danych jako surowca oraz infografiki jako narzędzia. Wybiera tematy o znaczeniu uniwersalnym: uzależnienia, seksualność, rodzina, relacje społeczne itd., dzięki którym umożliwia odbiorcom utożsamienie się ze swoimi projektami.
W ciągu swojej ponad 25-letniej kariery Jaime Serra współpracował z wieloma gazetami, wśród których wymienić można „The Independent”, „National Geographic”, „Clarín”, „Corriere Della Sera” i wiele innych. Pełnił funkcję jurora w międzynarodowych konkursach dziennikarskich takich jak konkurs organizowany podczas konferencji Malofiej (Malofiej International Infographics Summit). Prowadzi również kurs online, w którym opowiada o infografice.
Gdzie pracował Jaime Serra?
Jaime rozpoczynał swoją karierę zawodową w latach 80. Należy do pokolenia, które definiowało infografikę jako branżę oraz kształtowało zawód infografika i dziennikarza wizualnego. W roku 1989 podjął się swojej pierwszej pracy jako redaktor infografiki w „El Periódicode Catalunya”, gdzie pracował przez sześć lat. Pod koniec 1995 roku przeniósł się do Buenos Aires, gdzie objął stanowisko dyrektora ds. infografiki w argentyńskiej gazecie „Clarín”. W kolejnych latach pracował jako doradca ds. infografiki w Peru („La República”, lata 2003 – 2004), Mediolanie („La Gazzetta dello Sport”, lata 2005 – 2007; „Corriere Della Sera”, lata 2004 – 2007 oraz „II Sole 24 Ore”, lata 2005 – 2007). W roku 2007 Jaime rozpoczął swoją karierę w „La Vanguardia”, gdzie pracował do stycznia 2018 roku.
Kurs online, którego autorem jest Jaime Serra
Jaime jest autorem kursu online „Creative Infographics: Between Art and Journalism” na portalu domestika.org. Składa się on z 30 lekcji, których przestudiowanie zajmuje około dwóch godzin. Po ukończeniu zajęć uczestnicy otrzymują certyfikat. Kurs jest przeznaczony nie tylko dla osób w branży, lecz dla każdego zainteresowanego komunikacją wizualną.
Kurs pokazuje możliwości, które oferuje infografika, a także podkreśla jej rolę w różnych dyscyplinach, takich jak: dziennikarstwo, komunikacja, nauka czy poezja. Projektant opowiada w nim o pracy projektanta infografiki oraz stałym konflikcie pomiędzy estetyką a etyką. Pokazuje proces tworzenia infografiki krok po kroku, od pojawienia się pomysłu do jego zrealizowania. Co więcej, Jaime dzieli się tam wskazówkami, które pomagają odbiorcy zdefiniować własny styl i wyrazić swoje opinie, używając infografiki.
Charakterystyka i styl jego projektów
Projekty infografik, których autorem jest Jaime Serra, wyróżniają się oryginalnością. Często łączy techniki warsztatowe z technikami cyfrowymi. Część materiałów do realizacji wykonuje odręcznie z użyciem: kompozycji ułożonych z obiektów codziennego użytku, szkicu czy akwareli. Stosuje również zaskakujące środki wyrażania takie jak ślady po wypitej kawie, które odbijał na papierze każdego dnia. Ma to nadać projektom osobliwy i niepowtarzalny charakter.
Warto przypomnieć, że Jaime Serra został wybrany przez projektantów z branży infografiki na zlocie infografiki Malofiej 20 jako najbardziej wpływowy projektant infografiki w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Jego zasługi w dziedzinie dziennikarstwa wizualnego są doceniane na całym świecie. Dzięki swojej pracy uznawany jest za artystę tego samego szczebla co John Grimwade, Nigel Holmes, czy Fernando Baptista. Jest on wielodyscyplinarnym artystą, samoukiem, który zachęca do eksperymentowania, próbowania nowych technik projektowych, odkrywania znanych już tematów z zupełnie innej perspektywy. Zaprasza także do nieustannego podejmowania się nowych wyzwań. Projektant sam najlepiej uczy się przez działanie. Podkreśla wyższość procesu powstawania projektu nad efektem finalnym. To nie samo dzieło powinno być celem, ale droga doświadczania tematu, o którym ono jest. Odkrywanie informacji, które znajdą się w finalnym projekcie jest ważniejsze niż myślenie o efekcie końcowym.
Projekty infografik, których autorem jest Jaime Serra wyróżniają się niebywałą oryginalnością. Często łączy techniki warsztatowe z technikami cyfrowymi. Część materiałów do realizacji własnych infografik wykonuje odręcznie z użyciem przedmiotów lub kompozycji ułożonych z obiektów codziennego użytku. Bardzo chętnie wykorzystuje również techniki szkicu, a także akwareli. Często stosuje bardzo nieoczywiste, a nawet zaskakujące środki wyrażania przekazu, takie jak ślady odbite na papierze po wypitej kawie. To jedna ze strategii, którą przyjął pod stworzenie infografiki o ukazaniu intensywności swoich nawyków, w tym przypadku picia kawy. Każdego dnia odbijał charakterystyczny okrąg, który pozostawiała szklanka po kawie, co po wielu tygodniach stało się raportem z intensywności i ilości wypitych kaw. Takie działania mają nadać projektom osobliwy i niepowtarzalny charakter. W projektach artysty widoczne jest łączenie podejścia projektowego zaczerpniętego ze świata sztuki i dziennikarstwa.
Czym jest dla niego projektowanie infografiki?
Dla projektanta jest to metoda komunikacji, która używa języka wizualnego i tekstu. Oba te języki uzupełniają się wzajemnie i są częściami większej całości, przez co nie mogą istnieć lub być zrozumiałe osobno. Ten sam język wizualny może być używany w różnych celach i dla różnego rodzaju odbiorcy. Projektant uznaje, że pojęcie infografiki jest zagadnieniem otwartym na dyskusje, a jej definicja czy rozumienie zależy od poziomu i doświadczenia osoby, która próbuje go zdefiniować.
Jaime Serra pracę na stanowisku projektanta rozpoczynał od działań poligraficznych w latach osiemdziesiątych, kiedy pojęcie infografiki nie było jeszcze powszechnie znane. Swoją pracą i codziennymi projektami przyczyniał się do doprecyzowania procesu projektowego i ukształtowania zawodu infografika. W swoich działaniach bazował na założeniu, że infografika to połączenie języka wizualnego i pisanego. Ze względu na jego działanie w branży dziennikarskiej postawił na rzetelność informacji, nawet jeśli miałoby to iść na niekorzyść atrakcyjności graficznej infografiki. Dzięki takiemu podejściu w jego opinii zawód infografika nie jest postrzegany jako forma ilustracji, a forma dziennikarstwa wizualnego.
Na przestrzeni lat Jaime obserwował jak zmieniało się podejście projektowe infografików z całego świata. Miał również okazję obserwować trendy, które wyznaczali projektanci tacy jak Nigel Holmes czy John Grimwade. Sam zwracał uwagę czy infografiki posiadają więcej elementów ilustracyjnych, rysunkowych, czy próbują wręcz zabawić odbiorcę danymi statystycznymi. Z biegiem lat i rozwoju branży projektowej ilustracje nie były już tak ważnym elementem infografiki. Początkowo ilustracje dopełniały informacje, jednak z czasem te formy graficzne zaczęły rozpraszać odbiorców infografik, a nawet wprowadzały w błąd. Część projektów była natomiast zbyt schematyczna lub przedstawiały informacje w zbyt zdawkowy a wręcz wybrakowany sposób. Wynikało to oczywiście z coraz większej śmiałości i odwagi projektantów.
W latach dziewięćdziesiątych pojawiało się coraz więcej projektantów, którzy podjęli decyzję odejścia od ówczesnych trendów projektowych. Jednym z tych innowatorów był Jaime Serra, który pomimo rozwoju technologii i sprzętów projektowych coraz częściej powracał do tworzenia w technikach warsztatowych. Rozwój technologii i programów umożliwiających bardzo szybką obróbkę dużej ilości danych był nieodłącznym elementem rozwoju branży infografiki. Jednocześnie została zauważona tendencja do zbytniego polegania na algorytmach, co przyczyniło się do osłabienia edycji i pracy z pogłębioną analizą materiałów. Przedstawienie niezliczonej ilości danych w rzetelny sposób jest ekscytujące, jednak często wpływa na odejście od bazowych założeń dziennikarstwa danych: weryfikacji ich rzetelności, analizy i edycji. Oparcie się na danych, które były wynikiem analizy komputerowej, nie miały głębi przekazu. Pozbywano się w nich esencji lub zasypywano odbiorcę zbyt dużą ilością wniosków. Brakowało podejścia narracyjnego lub subiektywnego przedstawienia danego tematu infografiki. W opinii Jaime Serry zadaniem infografika jest wybranie tych danych, które są naprawdę ważne, i zaprezentowanie ich w prosty sposób. Jest to główna praca infografiki dziennikarskiej: edytowanie.
Jaime Serra w trakcie projektowania infografik bardzo chętnie wykorzystuje techniki warsztatowe, które realizuje w swoim obszernym warsztacie pod Madrytem. Najważniejszym artystą dwudziestego wieku, który wywarł duży wpływ na twórczość infografika, był Marcel Duchamp. Według Jaime Serry był to jeden z najbardziej obiektywnych twórców, jeśli nie jedynym, który używał infografiki w celach artystycznych. Tworzył on dzieła sztuki oraz teksty, w których łączył formę wizualną z tekstem. Występowanie obu tych elementów było niezbędne, by w pełni zrozumieć przekaz. W opinii Jaime Serry projekty Marcela Duchampa są najbardziej niezwykłym przykładem subiektywnych infografik wszechczasów. W opinii Jaime Serry każdy zawodowiec pracujący w gazecie powinien czuć, myśleć, być dziennikarzem. Zecerzy, fotografowie, projektanci graficzni, ich celem jest przedstawić wiadomości i opowiedzieć historię w możliwie jak najbardziej rzetelny, atrakcyjny, dokładny i najprostszy sposób.
Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?
Aby wyszukać dodatkowe informacje na temat Jaime Serry, spróbuj rozszerzyć frazę, którą wpisujesz w okno wyszukiwarki, dodając słowa dookreślające. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym projektancie jako osobie, wpisz „Jaime Serra speaker”. Jeżeli chciałbyś zobaczyć więcej jego prac, spróbuj wyszukać „Jaime Serra infographics”. Polecamy również skorzystać z gotowej listy stron internetowych poświęconej temu artyście, którą możesz znaleźć poniżej.
Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji
Ogólne informacje: Jaime Serra infographic designer
Projekty infografik: Jaime Serra infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google)
Szkolenia / warsztaty: Jaime Serra workshop
Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie
Strona www: https://jaimeserra-archivos.blogspot.com/p/quien-es-jaime-serra.html
Strona lidera: https://www.archivosjaimeserra.com/
Profil Twitter: https://twitter.com/ja_serra
Profil Facebook: https://www.facebook.com/unoxcien
Pinterest Infografika Polska: https://pl.pinterest.com/infografikapolska/jaime-serra/
Projekty lidera w Google: https://www.google.com/search
Dowiedz się więcej
Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.