Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Javier Zarracina?

Javier Zarracina to projektant, grafik, ilustrator a przede wszystkim dyrektor graficzny w „USA Today”. To właśnie tam do jego głównych zadań należy koordynowanie działem graficznym, tj. badaniami, tworzeniem grafik informacyjnych, grafik interaktywnych i animowanych, które projektuje pod różne platformy, które należą do sieci „USA Today”. Javier przyjechał do Bostonu z Hiszpanii, skąd pochodzi oraz gdzie był dyrektorem graficznym w regionalnym dziale gazet Grupy Vocento. Pełnił również funkcję zastępcy redaktora graficznego w „The San Jose Mercury News” w Kalifornii. Jest także dyrektorem graficznym „El Correo” w Bilbao w Hiszpanii oraz stałym mówcą i konsultantem w branży prasowej i graficznej. 

Współpracuje on z różnymi redakcjami w celu identyfikacji priorytetów wizualnego storytellingu oraz działa jako łącznik z sekcjami, sieciami i platformami, gdy redaguje codzienne i długoterminowe wizualizacje danych. 

Mimo 20-letniego doświadczenia artysta uważa, że widząc tak wiele różnych trendów i produktów jedyną rzeczą, jaką się zawsze interesował, jest projektowanie informacji i użycie ilustracji w grafikach. W jednym z wywiadów dzieli się swoimi obserwacjami: „Myślę, że trend idzie teraz bardziej w stronę abstrakcyjnych wizualizacji danych. Trochę brakuje mi schematycznych i bardziej obrazujących grafik”.

Javier Zarracina i jego doświadczenie zawodowe

Javier posiada ogromne doświadczenie zawodowe, zbierane przez wiele lat. Projektant ukończył Bilbao Escolapios, a swoją karierę rozpoczął w 1990 roku w „El Correo”, gdzie pracował jako dyrektor graficzny. Przez rok pełnił również funkcję zastępcy dyrektora graficznego w „The San Jose Mercury News”. Niecałe dwa lata (od 2013 roku) był redaktorem graficznym i redaktorem danych w Los Angeles Times”, a uprzednio (od 2007 roku) zajmował stanowisko dyrektora graficznego w „The Boston Globe” przez okres sześciu lat. Na przestrzeni lat 2015 – 2019 pełnił funkcję redaktora graficznego w Vox.com. Od 2019 roku pracuje w popularnym dzienniku – „USA Today” jako dyrektor graficzny, a także zajmuje stanowisko konsultanta w Innovation Media Consulting Group (od 2006 roku, a więc od 15 lat).

Jak wygląda standardowy dzień pracy Javiera Zarracina?

Zazwyczaj swój poranek spędza na cyklicznych spotkaniach oraz planowaniu. Javier zawsze stara się być na bieżąco z treściami gazet i możliwościami graficznymi, jakie się tam pojawiają. Podkreśla, że nie należy to do najłatwiejszych zajęć, zwłaszcza w tak dużej redakcji. Po tych czynnościach wraz ze swoim kilkuosobowym zespołem dzielą się pracą oraz tworzą grafiki, osobno z przeznaczeniem online, i osobno z przeznaczeniem do druku.

Charakterystyka i styl jego projektów

Projekty infografik, których twórcą i współtwórcą jest Javier Zarracina bardzo często zawierają wizualizacje 3D i rzuty obiektów, budynków, przedmiotów lub przekroje zwierząt. W jego realizacjach charakterystyczne jest również ujęcie z góry tzw. „z lotu ptaka”, perspektywiczne lub dające pogląd na panoramę i okolicę, która jest związana z prezentowanym zjawiskiem lub wydarzeniem. Jest to podejście typowo reporterskie, które ma na celu ukazanie danego zdarzenia z uwzględnieniem jego lokalizacji. W infografikach projektowanych przez zespoły zarządzane przez Javiera Zarracinę w procesie projektowym realizacji można zauważyć projekty oparte o model odwróconej piramidy. W nomenklaturze dziennikarskiej zasada jest ta określana jako 5W lub 5W+H. Jest to metoda polegająca na projektowaniu realizacji z uwzględnieniem kilku kluczowych pytań, które może zadawać odbiorca. 

W dziennikarstwie bardzo popularne jest stosowanie zasady 5W, która wskazuje na 5 kluczowych pytań, na które powinien odpowiedzieć tekst podlegający opracowaniu. Zasada 5W jest szczególnie pomocna przy pisaniu tekstów, które mają na celu zaraportowanie konkretnego zdarzenia. Autor opracowywanego tekstu na poziomie jego tworzenia musi zadać sobie 5 podstawowych pytań. Tak jak dziennikarz – zastanów się, czego czytelnik chciałby się dowiedzieć z twojego tekstu. „5W” jest być może trochę mylące, ze względu na angielską nazwę. Generalnie chodzi o pięć podstawowych składników dobrego tekstu informacyjnego:

Kto? (Who) – kto to zrobił/kto jest organizatorem wydarzenia itd.

Co? (What) – co się stało/o co chodzi

Gdzie? (Where) – w jakim miejscu miało miejsce zdarzenie

Kiedy? (When) – jak dawno miało miejsce zdarzenie

Dlaczego? (Why) – dlaczego to się stało/dzieje/będzie się działo

5W+H to angielskojęzyczny akronim oznaczający najważniejsze pytania: what?, who?, when?, where?, why? i how?, czyli odpowiednio: co, kto, kiedy, gdzie, dlaczego i jak.

W projektowaniu graficznym udzielenie odpowiedzi na pytania z uwzględnieniem tej metody polega na osadzeniu konkretnej sceny w przestrzeni np. w konkretnej lokalizacji miasta. Dzięki reporterskiemu podejściu do projektowania infografik, dane dostarczane w projekcie są precyzyjne, dokładne i mają na celu poszerzenie kontekstu odbiorcy.

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Jeżeli chcesz dotrzeć do wiarygodnych i dobrej jakości informacji o tym projektancie spróbuj poszerzyć frazę, którą wpisujesz w wyszukiwarkę. Często nie wystarczy wpisanie tylko imienia i nazwiska lidera, by dotrzeć do ciekawych informacji o nim. Warto znać kilka dodatkowych określeń, dzięki którym nasze wyniki wyszukiwań będą bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące. Jeżeli interesują cię projekty danego lidera, wpisz w wyszukiwarkę graficzną frazę: „Javier Zarracina infographics”. Dzięki takim określeniom dotrzesz do większej ilości projektów. Możesz również sprawdzić przygotowany przez nas wykaz stron internetowych, który został poświęcony danemu projektantowi.

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Javier Zarracina infographic designer

Projekty infografik: Javier Zarracina infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Javier Zarracina workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/javier-zarracina-7966901/

Profil Twitter: https://twitter.com/JZarracina

Projekty lidera w Google: https://www.google.pl/search

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.