Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Juan Carlos Hernández?

Juan Carlos Hernández należy do grona cenionych projektantów infografiki na arenie międzynarodowej. Jest zdobywcą kilku wyróżnień przyznanych za swoje osiągnięcia projektowe, w tym srebrnego medalu w konkursie Malofiej (International Infographics Summit – Malofiej) za infografikę „Lo que llevamos en la sangre”, która została opublikowana w „El Universal”. Projektant zajmuje się szeroko rozumianą komunikacją wizualną, ale największe doświadczenie posiada w tworzeniu infografik i wizualizacji danych. Grafiki informacyjne najczęściej projektował dla branży dziennikarskiej, ale w ostatnich latach rozwinął się również w tworzeniu infografik w celach typowo komercyjnych. Specjalizuje się w przekształcaniu danych w opowieści wizualne lub inaczej określane historie graficzne.
Juan Carlos Hernández i jego doświadczenie zawodowe
Juan Carlos Hernández swoją przygodę z projektowaniem grafik informacyjnych rozpoczął w 2000 roku od pracy dla Ultimas Noticias, gdzie pracował ponad pięć lat. Zajmował się tworzeniem ilustracji i infografik na stanowisku z zakresu projektowania infografik i ilustracji. W 2006 roku rozpoczął pracę jako infografik dla gazety „El Universal”, która jest wydawana codziennie w Wenezueli. Na stanowisku ilustratora i projektanta infografik działał do 2010 roku.
Kolejnym miejscem zatrudnienia projektanta była codzienna gazeta „La Tercera” wydawana w Santiago w Chile, w której projektant pracował w latach 2010 – 2014. Właścicielem tej gazety jest chilijska grupa medialna Grupo Copesa będąca największym konkurentem „El Mercurio”. Nic więc dziwnego, że w następnej kolejności, po zdobyciu czteroletniego doświadczenia w „La Tercera”, kolejnym punktem na ścieżce zawodowej była właśnie konkurencyjna gazeta „El Mercurio”. Tutaj Juan Carlos Hernández działał na stanowisku infografika do sierpnia 2014 roku.
Od czerwca 2015 roku współpracuje jako projektant infografiki również z firmą Ernesto Olivares Visual Information, która ma swoją siedzibę w Madrycie. W sierpniu 2016 roku postanowił założyć własną działalność, w ramach której realizuje zamówienia na infografiki lub zlecenia na konsultacje wspierające w procesie tworzenia grafik informacyjnych. Juan Carlos Hernández od 2019 roku działa jako konsultant zewnętrzny oraz wykonawca konkretnych zleceń na infografiki z wieloma swoimi wcześniejszymi pracodawcami.
Juan Carlos Hernández jest założycielem firmy Ideográfiko Estudio Creativo, która jest agencją komunikacji wizualnej. Ideográfiko Estudio Creativo znajduje się w czołówce firm, specjalizujących się w projektowaniu infografik w Ameryce Południowej. Rozpoznawalność tej marki jednak nie byłaby możliwa, gdyby nie osiągnięcia zawodowe jej założyciela.
Pierwsza firma projektanta została założona w 2016 roku pod nazwą Jhernandez Graphic. W roku 2019 Juan Carlos Hernández przekształcił działalność i zmienił jej nazwę na Ideográfiko Estudio Creativo. W tym czasie podjęto również decyzję o rozszerzeniu dotychczasowego wachlarza usług, aby móc zdobywać kolejne nowe nisze i branże na rynku krajowym. Celem zmian było również otwarcie się na obsługę zleceń na skalę międzynarodową.
Juan Carlos Hernández skupił się na stworzeniu zintegrowanego zespołu, który na nowo ustanowił fundamenty i nową koncepcję przedsiębiorstwa. Podczas rekrutacji zwracał uwagę nie tylko na umiejętności techniczne kandydatów, ale także na ich entuzjazm, otwartość, ciekawość i pozytywne podejście do wyzwań projektowych. To wykaz cech, które dają gwarancję, że pracownik nie tylko będzie poprawnie wykonywał projekty na poziomie technicznym, ale również podejdzie do nich jak do wyzwania, a nie problemu do rozwiązania.
Takie podejście wynikało z realnych potrzeb klientów, którzy doceniają nie tylko zdolności techniczne, ale przede wszystkim partnera, który w pełni zrozumie i zaspokoi ich potrzeby komunikacji. Po skompletowaniu działu projektowego Juan Carlos Hernández wraz ze wszystkimi członkami zespołu na nowo zdefiniowali wspólne wartości, koncepcję firmy i zasady funkcjonowania działu projektowego. Skupili się na tym, co ich wyróżnia oraz w czym się specjalizują – infografice i komunikacji wizualnej. W portfolio firmy można znaleźć takie realizacje jak: ulotki, broszury reklamowe, katalogi drukowane, prezentacje, wizytówki, ilustracje, grafiki animowane, projekty stron internetowych, projekty logotypów, szeroko rozumiany projektowanie marki (branding) i wizualizacje, które mają wpływ na promocję firmy.
Warsztaty i kursy online
Wśród usług Ideográfiko Estudio Creativo znajdziemy również warsztaty stacjonarne i online z projektowania infografik. Najczęściej są to dwudniowe szkolenia, które dają możliwość spersonalizowania zakresu tematycznego i harmonogramu spotkania. Szkolenie realizowane pod nazwą „Infografika: Siła komunikacji wizualnej” („Infografía: El poder de la comunicación visual”) ma na celu doskonalenie umiejętności z zakresu projektowania infografiki i poszerzenie wiedzy o nowych formach komunikacji wizualnej.
Plan szkolenia stanowi propozycję z otwartością na możliwość zmian i nastawienie na konkretne problemy oraz wyzwania projektowe firm, organizacji lub indywidualnych uczestników szkolenia. W ramach spotkania prowadzący stara się również zdiagnozować mocne strony uczestników, które mogą przyczynić się do wzmocnienia zespołu projektowego lub podniesienia jakości realizowanych usług. Widać tutaj podejście nie tylko szkoleniowe, ale również coachingowe i typowo mentoringowe, które skupia się na docenieniu i rozwoju indywidualnego potencjału każdego z uczestników szkolenia.
Warsztaty te są przeznaczone dla profesjonalistów i studentów kierunków związanych z projektowaniem, komunikacją, marketingiem, reklamą oraz kierunkami pokrewnymi. Umiejętności rysowania czy obsługi konkretnych programów graficznych i aplikacji projektowych nie są jednak wymagane.
Kurs online skupia się na wizualnej części komunikacji, a wszystkie moduły szkolenia zawierają elementy praktyczne, które mają na celu aktywne uczestnictwo kursantów. Każdy moduł obejmuje ćwiczenia tematyczne i zadania praktyczne. Zakres opracowanych materiałów stanowi swego rodzaju wprowadzenie i przewodnik po projektowaniu infografiki, ale jest również przestrzenią do eksploracji, testów i wdrażania pozyskanej wiedzy w praktyce.
Warsztaty online zostały podzielone pod względem poziomu i obszarów tematycznych. Wśród poruszanych zagadnień można znaleźć:
- Wprowadzenie do pojęcia informacji wizualnej. Definicje i podstawy infografiki
- Rodzaje elementów graficznych, które umożliwiają wizualizację lokalizacji
- Narzędzia graficzne do wizualizacji danych i rodzaje wykresów
- Uzyskanie informacji zwrotnych dotyczących projektów danego uczestnika, jak i jego umiejętności potwierdzonych w trakcie realizacji warsztatów.
Umiejętności, które można pozyskać w trakcie kursów online oferowanych przez firmę Ideográfiko Estudio Creativo:
- znajomość ogólnych pojęć związanych z różnymi rodzajami grafiki informacyjnej;
- efektywne wykorzystanie różnych form graficznych, aby infografika była przede wszystkim zrozumiała, rzetelna i atrakcyjna dla odbiorców;
- opracowanie koncepcji infografiki lub projektu informacji wizualnej.
W programie kursu są wykorzystywane przykłady prezentowane w formie filmów, instruktaży, wykazu publikacji tematycznych, a także polecanych stron internetowych. W trakcie warsztatów uczestnicy mają możliwość korzystania oraz poznania najważniejszych narzędzi do projektowania infografik i wizualizacji danych takich jak: Flourish, Maphube czy Timeline.
Warunkiem wzięcia udziału w spotkaniu online jest posiadanie własnego komputera lub tabletu, materiałów biurowych (papier, ołówek, kredki, markery itd.), pakietu Office i komunikatora WhatsApp. Własny tablet graficzny nie jest wymogiem, ale mile widzianym dodatkiem ułatwiającym działania graficzne. Maksymalna liczba uczestników warsztatów online to 15 lub 25 osób, w zależności od tematyki spotkania.
Charakterystyka i styl jego projektów
Celem infografik, które są tworzone przez Juana Carlosa Hernándeza lub jego zespół, jest przede wszystkim projektowanie wizualizacji, które ułatwiają zrozumienie przedstawianego tematu. W projektach infografik Hernándeza często stosowane są wizualizacje 3D, które pokazują wybrany obiekt z perspektywy potencjalnego widza stojącego w jego pobliżu. Dzięki temu ma się poczucie bycia obserwatorem i uczestnikiem prezentowanego wydarzenia. Przy projektach traktujących o tematach technicznych często wykorzystywane są elementy graficzne i obiekty 3D, które zazwyczaj zajmują centralną część infografiki. Na boku projektu lub na dole dodatkowo zostają umieszczone przekroje, rzuty lub rysunki techniczne, które pokazują strukturę, dając możliwość zrozumienia budowy i elementów składowych danego obiektu. Wiele realizacji infografik jest przedstawiana w ujęciu z lotu ptaka, co daje możliwość pokazania sceny od góry.
W projektach, które dotyczą świata roślin i zwierząt widoczne są zabiegi mające na celu oświetlenie prezentowanej sceny. I tak w realizacji prezentującej podwodny świat i naturalne środowisko ryb struktura informacji w infografice jest rozmieszczona sekwencyjnie, z uwzględnieniem perspektywy i gradacji wielkości zwierząt. Dzięki temu odbiorca w sposób naturalny doświadcza wybranych elementów infografiki, oglądając je od góry (najmniejsze elementy) do samego dołu (największe).
Większość projektów infografik jest wykonana wyłącznie w programach graficznych, co daje poczucia nieco plastikowego charakteru struktur. W realizacjach innych infografików, którzy tworzą projekty również w technikach warsztatowych, poczucie sztuczności jest zniwelowane poprzez zastosowanie skanów naturalnych struktur lub modeli wybranych obiektów. To nadaje realizmu i dodaje naturalności zarówno na poziomie zbudowania sceny, która jest wiernym odtworzeniem wybranego wydarzenia, jak i na poziomie detali, struktur i zastosowanych materiałów.
Wśród realizacji projektanta pojawiają się również infografiki, które zawierają w sobie ilustracje cyfrowe. Charakterystyczne dla jego prac są bardzo pastelowe kolory z efektami, które symulują techniki akwareli lub gwaszy. Warta uwagi jest unikalna gama kolorystyczna występująca w każdej realizacji. Każdy projekt ma swoją paletę barw z jednym dominującym odcieniem. I tak przeglądając portfolio infografik wykonanych przez firmę Ideográfiko Estudio Creativo, dostrzegamy realizacje o pastelowych odcieniach koloru niebieskiego, zieleni, pomarańczu, brązu, beżu czy szarości. Wymienione kolory są bardzo często stosowane w tle i powtarzane w ciemniejszym odcieniu na poziomie elementów stanowiących dopełnienie sceny głównej.
W niektórych projektach infografik, których autorem jest Juan Carlos Hernández, pojawiają się sekcje informacyjne z danymi osobowymi lub kontaktowymi. Nie są to jednak dane o zespole projektowym, który wykonał infografikę. Są to dane kontaktowe do osób reprezentujących firmę, dla której została wykonana realizacja. Prace zawierające takie elementy zostały zaprojektowane nie tylko w celach informacyjnych, ale przede wszystkim w celach komercyjnych i sprzedażowych. Warto uwzględnić taką przestrzeń w układzie infografiki, która będzie projektowana w celach typowo reklamowych lub wspierających sprzedaż klienta zlecającego nam projekt.
Jak znaleźć więcej informacji o Juanie Carlosie Hernándezie?
Aby znaleźć więcej informacji o danym projektancie, należy rozszerzyć frazę, którą wpisujemy w okno wyszukiwarki. Wpisanie wyłącznie imienia i nazwiska danego lidera często nie doprowadzi nas do satysfakcjonujących wyników wyszukiwania. Dlatego warto dodać wybrane dookreślenie, które sprawi, że nasze wyniki wyszukiwania będą bardziej precyzyjne. Aby odkryć więcej projektów tego projektanta infografiki, wpisz w okno wyszukiwarki graficznej frazę: „Juan Carlos Hernández infographics”. Jeśli jednak wolisz skorzystać z gotowego wykazu stron internetowych poświęconych danemu liderowi, skorzystaj z opcji poniżej.
Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji
Ogólne informacje: Juan Carlos Hernández infographic designer
Projekty infografik: Juan Carlos Hernández infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google)
Szkolenia / warsztaty: Juan Carlos Hernández workshop
Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie
Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/juan-carlos-hernandez-3701b330/
Strona www: https://ideografiko.com/
Profil Behance: https://www.behance.net/jhernandezgraphic
Portfolio lidera: https://ideografiko.com/portafolio/
News Page Designer: https://newspagedesigner.org/members/JuanCarlosHernandez
Blog lidera: https://jotahernandezgraphic.blogspot.com/p/contacto.html
Kanał YT: https://www.youtube.com/channel/UCj-7r49q_rZByhVhd2QsqAw
Dowiedz się więcej
Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.
