Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorzy: Maciej Janas, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Luis Chumpitaz?

Luis Chumpitaz pochodzi z Peru, a mieszka i spełnia się zawodowo w Dubaju. Należy do światowej klasy projektantów infografik specjalizujących się w dziennikarstwie wizualnym. Przez wielu specjalistów branży grafiki informacyjnej jest uznawany za pioniera infografik tworzonych w języku arabskim, które od wielu lat realizuje na wysokim poziomie. Jego prace stały się wyznacznikiem dla wielu projektantów działających w branży infografiki w krajach arabskich.

Charakteryzuje go niesamowita umiejętność szukania inspiracji w otaczającym go świecie przy równoczesnej pracowitości i oddaniu się projektowi w całości. Przez wielu infografików jest uważany za jednego z najlepszych dziennikarzy wizualnych w mediach informacyjnych. Luis Chumpitaz, jako jeden z niewielu infografików, tworzy realizacje w różnych i zupełnie odmiennych od siebie językach. 

Luis Chumpitaz i jego doświadczenie zawodowe

Od ponad 15 lat Luis kieruje projektami z zakresu dziennikarstwa wizualnego w Peru, Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Chinach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jest również bardzo chętnie zapraszany jako wykładowca na coroczne konferencje Malofiej ​​​(International Infographics Summit – Malofiej) organizowane na Uniwersytecie Nawarry w Hiszpanii. Zdobył wiele międzynarodowych nagród od organizacji, takich jak: The Society for News Design (SND), Maloflej i World Association of Newspapers. Luis Chumpitaz wśród kolegów z branży cieszy się opinią bardzo pracowitego projektanta z niesamowitym spokojem ducha, projektową dojrzałością, zaangażowaniem i umiejętnością zarządzania zespołem kreatywnym. To sprawia, że wielu współpracowników poleca Luisa również jako mentora. Luis jest uzdolnionym ilustratorem oraz posiada wysokie umiejętności reporterskie, które przekłada na formę wizualną. To połączenie czyni z niego wybitnego projektanta infografiki. Miał okazję pracować w wielu miejscach, przez co jego doświadczenie zawodowe jest bardzo bogate. Z powodzeniem projektował wysokiej jakości infografiki pomimo skromnych zasobów wydawnictw, w których przyszło mu pracować.

Od 2009 roku pełni funkcję dyrektora działu infografiki w Dubaju. Tworzył dla takich wydawców jak: Arab Media Group, gazeta „Al Bayan” czy Dubai Media Incorporated. Podjęcie nowej ścieżki kariery wiązało się z przeprowadzką do Emiratów Arabskich. Na swoich stanowiskach najczęściej odpowiadał za nadzór i tworzenie infografik zarówno w języku angielskim, jak i arabskim. Pełnienie tych funkcji okazało się wyzwaniem ze względu na zupełnie inną kulturę i alfabet (arabski). Wymagało również od niego uwzględnienia w swoich projektach różnic kulturowych i innego kierunku odczytu informacji. Zespół nadzorowany przez Luisa Chumpitaza tworzy infografiki w języku angielskim, które są czytane od lewej do prawej strony, a następnie po arabsku (z odczytem od prawej do lewej strony). Być może właśnie te aspekty wpłynęły na to, że infografiki projektowane przez Luisa są tak efektywne bez względu na język i narodowość ich odbiorcy. Jego realizacje uznaje się za projekty, które skutecznie łamią bariery językowe. Pomimo że Luis pracuje w kraju muzułmańskim, to większość odbiorców magazynów, dla których tworzy infografiki, jest anglojęzyczna.

Rady dla początkujących infografików

Luis Chumpitaz chętnie dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem, w którym podkreśla wagę trzech elementów wpływających na skuteczną wizualną opowieść: 

  1. Kochaj to, co robisz oraz rób to z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Rób to z całkowitym oddaniem bez względu na to, czy jest to mały projekt, czy coś naprawdę bardzo ambitnego. 
  2. Zdecyduj o podejściu projektowym i wykaż się dyscypliną w konkretnych etapach pracy. Zawsze spoglądaj na dane zagadnienie z różnych perspektyw i wczuj się w potrzeby odbiorcy infografiki. 
  3. Podejdź realistycznie do zasobów, które posiadasz.

To właśnie oddanie się projektowi z pełnym zaangażowaniem i pasją gwarantuje stworzenie realizacji, która na równie wysokim poziomie zaangażuje odbiorcę infografiki.

Charakterystyka i styl jego projektów

Infografiki, które tworzy Luis Chumpitaz, odznaczają się osobliwym stylem i unikatowym obliczem. Luis bardzo lubi eksperymentować w swoich projektach, nadając w ten sposób pracy indywidualny klimat i charakter. Czasami posuwa się do używania wymyślnych zestawień i nietypowych połączeń technik odręcznych, aby osiągnąć niepowtarzalny efekt wizualny. Takie działania sprawiają, że jego infografiki wyróżnia twórcza ekspresja. W projektach artysty widać zastosowanie konkretnej narracji, co ma na celu dostarczenie odbiorcy kluczowych informacji w maksymalnie krótkim czasie. Są to profesjonalne opowieści wizualne, które ze względu na efektywność przekazu, docierają do użytkownika infografiki bez względu na jego narodowość. Kiedy zestawimy kilka prac projektanta, będziemy w stanie dostrzec spójną gamę kolorystyczną, delikatne odcienie kolorów i niesamowitą estetykę. Przy każdej realizacji ma się wrażenie bycia w centrum sceny lub konkretnego wydarzenia. Niektóre projekty tworzy z użyciem modeli 3D, co nadaje pracy dodatkowe wrażenia realizmu.

Charakterystyczna dla jego realizacji jest dynamika” projektu. W wielu pracach można odnieść wrażenie ruchu. Efekt taki osiąga dzięki połączeniu różnych elementów wizualnych, które budzą w odbiorcy konkretne emocje. Luis Chumpitaz wrażenie ruchu” potrafi osiągnąć również poprzez odpowiednie dobranie ujęcia prezentowanego obiektu. Przykładami realizacji, w których możemy dostrzec ten efekt, są infografiki zawierające wizerunek lecącego ptaka, płynącego statku, biegnącego piłkarza lub galopujących koni. Często ten efekt jest wzmacniany poprzez linie kierunkowe, które wskazują drogę poruszania się obiektu lub ruch wybranych elementów (ruch nogi piłkarza czy kolumna biegnących koni). Wrażenie dynamiki sceny osiąga również odpowiednim ujęciem obiektu, np. bolid F1, dookoła którego znajduje się okrąg imitujący ślad pozostawiony przez opony, czy łuk dookoła piłkarza wskazujący kierunek kopnięcia piłki. Każdy element (łuk pod piłkarzem czy okrąg dookoła bolidu) poza funkcją estetyczną pełni również funkcję informacyjną. Zazwyczaj projektant decyduje się na umieszczenie w tych elementach dodatkowych informacji statystycznych, np. z wynikami dotyczącymi danej formuły sportowej (F1 czy piłki nożnej).

Prace Luisa Chumpitaza charakteryzują się również stonowaną gamą kolorystyczną z bardzo miękkimi, pastelowymi odcieniami. Wiele jego projektów daje poczucie wykonania w technikach odręcznych takich jak: akwarele, pastele czy rysunek odręczny. W projekcie faktycznie wykorzystuje odręczne techniki, które w następnej kolejności skanuje i zamienia na wersję cyfrowego tła lub dodatkowych efektów. Projektant jest również mistrzem pod względem rozmieszczenia elementów w ramach kadru infografiki, które już od samego kontaktu z realizacją zapraszają do doświadczania jej w odpowiedniej kolejności. Swoje projekty często realizuje z zachowaniem odpowiednich proporcji obiektów. Najważniejsze elementy są ułożone w odpowiednim miejscu kadru infografiki z zachowaniem zasady złotego podziału. Jeśli nie kojarzysz zagadnienia złotego podziału, to pokrótce go przypomnę. Złoty podział to stosunkowo prosty matematyczny sposób na uzyskanie proporcji, które są uważane za estetyczne i harmonijne w sztuce, architekturze i projektowaniu. Złoty podział polega na podzieleniu odcinka na dwie części tak, że dłuższa część jest w stosunku do krótszej w taki sam sposób, w jaki cały odcinek jest w stosunku do dłuższej części. Innymi słowy, jeśli długość całego odcinka to a, a długość krótszej części to b, to złoty podział jest osiągnięty, gdy a/b = b/(a-b).

 

Luis Chumpitaz tworzy niektóre swoje realizacje figuratywno-abstrakcyjne z wykorzystaniem subtelnych niebieskich linii, za pomocą których kieruje wzrokiem użytkownika infografiki. Dzięki temu odbiorca obcojęzyczny jest w stanie zrozumieć przynajmniej ogólny zamysł projektu. Efekt ten osiąga poprzez wyrażenie głównej tematyki infografiki w bardzo prostej i jednoznacznej formie graficznej, wskazującej na przewodnią tematykę projektu. Reszta informacji statystycznych jest podana w abstrakcyjnej formie (wykresy, grafy i statystyki). Dane statystyczne zawsze wymagają od odbiorcy większego zaangażowania, a niekiedy umiejętności prawidłowego odczytania danych. Z tą świadomością projektant stara się wyważyć formę przekazu, różnicując ją od bardzo prostej do bardziej zaawansowanej. Dzięki takiemu zabiegowi wykazuje się ogromnym szacunkiem do odbiorcy bez względu na jego poziom intelektualny. 

 

Luis Chumpitaz niewątpliwie jest również mistrzem budowania angażujących scen. W swoich realizacjach dobiera odpowiednie ujęcie obiektu, ale zwraca również uwagę na moment jego ekspozycji, co jest szczególnie ważne w konstruowaniu takich przedstawień. Świadczy to o ogromnym doświadczeniu dziennikarskim Luisa. To właśnie dziennikarstwo wizualne potrafi pokazać konkretny temat w najbardziej angażującej formie. Idealnymi przykładami grafik informacyjnych, potwierdzających umiejętności projektanta, są np. infografiki, które ukazują ptaka w momencie ataku na swoją ofiarę, piłkarz w akcie wbijania piłki do bramki czy statek w chwili katastrofy. Taki sposób przedstawienia danego zagadnienia wpływa również na wywołanie konkretnych emocji, zaciekawienia i zaangażowania w eksplorację tematu. Jego reporterskie podejście do tworzenia infografik sprawia, że realizacja staje się dla odbiorcy bardzo angażująca i zachęca go do zapoznania się z pełnym zakresem informacji.

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Aby dotrzeć do dobrej jakości informacji, warto rozszerzyć frazę, którą wpisujemy w okno wyszukiwarki. Czasami samo wpisanie imienia i nazwiska danego lidera nie doprowadzi nas do satysfakcjonujących wyników wyszukiwania. Dlatego warto znać kilka dookreśleń, które sprawią, że rezultaty naszego wyszukiwania będą bardziej precyzyjne. Jeśli szukasz informacji opisowych o danym liderze, wpisz w wyszukiwarkę określenie „Luis Chumpitaz speaker” lub „Luis Chumpitaz workshop”. Gdy zależy ci na dotarciu do projektów danego projektanta infografiki, umieść w oknie wyszukiwarki graficznej frazę: „Luis Chumpitaz infographics”. Dzięki temu dotrzesz do większej ilości projektów. Jeśli jednak wolisz skorzystać z gotowego wykazu stron internetowych poświęconych danemu liderowi, skorzystaj z opcji poniżej. 

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Luis Chumpitaz infographic designer

Projekty infografik: Luis Chumpitaz infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Luis Chumpitaz workshop

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.