Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz, Oliwia Pietras
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Mariano Zafra?

Mariano Zafra to infografik i dziennikarz wizualny. Od października 2019 roku zajmuje stanowisko redaktora naczelnego w globalnej gazecie „El País” w Madrycie, w której kieruje zespołem graficznym i jest odpowiedzialny za storytelling. W roku 2000 ukończył Uniwersytet Nawarry, a już rok później objął stanowisko dziennikarza wizualnego w „El Mundo”. 

Mariano Zafra przywiązuje bardzo dużą uwagę do szczegółów, analizuje dane i wskazówki. Inspiruje go sposób, w jaki nasz mózg za pomocą informacji wizualnej może szybciej przyswoić przekazywane mu informacje. Poprzez grafiki i mapy jesteśmy w stanie dostarczać więcej danych w znacznie prostszej formie. Dlatego też specjalizuje się w przedstawianiu najnowszych informacji i wydarzeń za pomocą infografik. Wydobywa ze swoich umiejętności to, co w nich najlepsze. Przede wszystkim stara się, by każda jego następna realizacja była lepsza od poprzedniej. 

Na co dzień preferuje działanie w zespole. Jego zdaniem praca z grupą osób o różnych kompetencjach daje znacznie szersze perspektywy poznawcze. Twierdzi, że w swojej karierze zawodowej bardzo dużo zawdzięcza swoim kolegom, dzięki którym staje się coraz lepszy w tym, co robi. Większość projektów jest tworzona od podstaw, bazując na jego propozycji tematów. Jednakże Mariano Zafra uważa, że to właśnie wizualizacje, które redagują bieżące wydarzenia i najnowsze wiadomości, cieszą się największym powodzeniem wśród odbiorców. To te realizacje są również najczęściej udostępniane, a tym samym napędzają jego karierę.

Projektant jest także autorem jednej z publikacji wydanych w marcu 2017 roku „Guía para crear un Departamento de Infografía Digital” – przewodnika tworzenia infografiki cyfrowej.  Mariano na swoim koncie posiada ponad 30 nagród od organizacji The Society for News Design (SND), wręczanych na konferencjach Malofiej (International Infographics Summit – Malofiej), znanej jako Pulitzer infografiki, a także wyróżnienia przyznawanego przez Inter American Press Association i Sunshine State Awards. Był również częścią zwycięskiego zespołu, który zdobył nagrodę Ortega y Gasset w 2014 i 2017 roku.

Mariano Zafra i jego doświadczenie zawodowe

Mariano Zafra w ciągu ostatnich czterech lat pracował jako reporter graficzny przy projektach specjalnych w „The Wall Street Journal” w Nowym Jorku. Założył dział infografiki i wizualizacji danych w Univision Communications Inc. – amerykańskiej firmy medialnej z siedzibą w Miami. Projektant koordynował działania infografiki cyfrowej oraz tworzył przejmujące historie wizualne i interaktywne grafiki o dużej użyteczności. Przygotowywał również interaktywne realizacje, które przedstawiały wyniki w czasie rzeczywistym. Zanim przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, 14 lat pracował w dwóch najważniejszych dziennikach krajowych w Hiszpanii: „El Mundo” (siedem lat) i „El País” (również siedem lat).

Charakterystyka i styl jego projektów

Mariano Zafra na swoim profilu LinkedIn określa się jako „dziennikarz wizualny” z zamiłowaniem do przedstawiania bieżących wydarzeń, newsów informacyjnych i najświeższych wiadomości ze świata. Jest to również widoczne w jego projektach infografik, które charakteryzują się dynamiką, akcją i wrażeniem ruchu. Oglądając jego realizacje, można doświadczyć bycia uczestnikiem sytuacji, które prezentuje w infografice. To jest właśnie domena infografiki dziennikarskiej, która stawia na aspekt wizualnego reportażu.

W swojej pracy Mariano Zafra łączy zmysł do szczegółów, badania i doświadczenie z zakresu wizualizacji danych. Kartografia, rysowanie, modelowanie 3D i programowanie to tylko niektóre z narzędzi codziennego użytku, które precyzyjnie ożywiają imponujące dziennikarskie historie z jakością wykonania. Inspiruje go sposób, w jaki ludzki mózg może przyswoić znacznie więcej informacji wizualnie. Na swoim profili LinkedIn dzieli się, że jego zadaniem jest przekazywanie odbiorcom kontekstu poprzez formy wizualne każdego dnia jeszcze lepiej i skuteczniej. Ukazuje tym samym swoje podejście samodoskonalenia, dzięki któremu jego realizacje są tak atrakcyjne i angażujące dla odbiorcy. 

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Jeżeli chcesz dotrzeć do wiarygodnych i dobrej jakości informacji, warto poszerzyć frazę, którą wpisujesz w naszą wyszukiwarkę. Często nie wystarczy wpisanie tylko imienia i nazwiska lidera, by dotrzeć do ciekawych informacji o nim. Warto znać kilka dodatkowych określeń, dzięki którym nasze wyniki wyszukiwań będą bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące. Jeżeli interesują cię projekty danego lidera, wpisz w wyszukiwarkę graficzną frazę: „Mariano Zafra infographics”. Dzięki takim określeniom dotrzesz do większej ilości projektów. Jeżeli jednak masz chęć skorzystać już z gotowych wykazów stron internetowych poświęconych danemu projektantowi, skorzystaj z opcji poniżej. 

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Mariano Zafra infographic designer

Projekty infografik: Mariano Zafra infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Mariano Zafra workshop 

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.