Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Nigel Holmes?

Nigel Holmes urodził się 15 czerwca 1942 roku w Anglii. Jest brytyjsko-amerykańskim grafikiem, autorem i teoretykiem, który koncentruje się na grafice informacyjnej i projektowaniu infografik. 

We wrześniu 1977 roku Walter Bernard – dyrektor artystyczny „Time”, szukał kogoś, kto wykonałby dla magazynu wykresy i diagramy, Nigel zaproponował siebie. Przez jakiś czas pracował dla Waltera jako wolny strzelec, później zaproponowano mu pracę na pełen etat. Holmes uważał Waltera za wspaniałego mistrza i swojego mentora.

Jak wyglądała droga do sukcesu?

Droga do sukcesu, tak jak każda inna, nie była łatwa. Na samym początku redaktorzy sprzeciwiali się ilustracyjnym wykresom, które tworzył Holmes. Jednak w momencie otrzymywania listów od czytelników, które wskazywały, że podoba im się to, co zobaczyli, również redaktorzy w końcu zaczęli być entuzjastycznie nastawieni do jego projektów. Oczywiście pojawili się też tacy czytelnicy, którzy sugerowali, żeby przestał tworzyć ilustracyjne wykresy i został rysownikiem. Ale szedł za swoim, patrząc na odbiorców, którym podoba się to, co projektuje. Swoboda, jaką mu dano, doprowadziła do kilku ilustracyjnych ekscesów z jego strony, miał jednak na uwadze, że czytelnik „Time” jest zajęty i trzeba go zachęcić do czytania opowiadań. Zwłaszcza tych biznesowych, które mogą zostać uznane za nudne. Wykresy i diagramy trzeba było rysować w rozmiarze dwukrotnie większym od reprodukcji. Musiały istnieć trzy wersje każdego projektu. Jedna dla wydania amerykańskiego – zwykłe w pełnym kolorze i dwie dla wydań międzynarodowych – drukowana w dwóch kolorach w Europie, monochromatyczna gdzie indziej. 

Wtedy używał długopisów Rotring, posiadał też ogromną kolekcję plastikowych szablonów – owale, koła itp. – co oznaczało, że żadna z linii nigdy nie została narysowana odręcznie. Wszystko to miało miejsce, zanim pojawiły się komputery. Mechaniczny sposób, w jaki rysował przed erą cyfrową, był dobrą praktyką, która przygotowała go do rysowania za pomocą myszki. Komputery pojawiły się w „Time” około 1985 roku. Wówczas korzystał z Freehand, którego z trudem nadal używa, ponieważ Adobe nie będzie go już wspierać.

Podczas pracy w „Time” było kilka rzeczy, dzięki którym dla projektanta praca ta stała się naprawdę wspaniała. Po pierwsze jako dyrektor graficzny dysponował świetnym zespołem badawczym całkowicie poświęconym grafice. Po drugie miał łatwy dostęp do pisarzy i redaktorów. Wykorzystał swój brak wiedzy w pewnych dziedzinach, aby rozpocząć dyskusje z pisarzami. Niektórym z nich trudno było wytłumaczyć Nigelowi pojęcia finansowe i biznesowe, których używali na co dzień, jednak w rozmowie z nim często stosowali metafory, co prowadziło do prostych wizualnych pomysłów wyjaśniających, o czym mówili. 

Nigel Holmes dzieli się jednym ze swoich pierwszych wspomnień z Walterem: „Napisałem do niego list od fanów z Anglii, który leżał na jego biurku, kiedy spotkaliśmy się później tego roku. Jego format wydawał się tak odpowiedni dla tygodnika z wiadomościami w tamtych czasach, a ja uwielbiałem być na przemian związanymi zasadami na stronie lub dosłownie je łamać. Niezmiernie pomogli mi w tym projektanci stron, którzy sprawili, że kawałki elegancko przebijały się przez kolumny czcionek”.

Nigel Holmes i jego doświadczenie zawodowe

Nigel od 1994 roku prowadzi swoje studio – Nigel Holmes Explanation Graphics, tworząc mapy, infografiki, wykresy, diagramy, ikony, symbole, ilustracje. Te elementy graficznie chętnie wykorzystuje w projektach, które tworzy dla szerokiej gamy klientów w tym: Apple, Fortune, Nike, The Smithsonian Institution, Sony, Unitedhealthcare, US Airways i Visa. 

W 2016 roku odbyła się wystawa jego prac od 1960 do 2015 roku na konferencji QVIG w Monachium w Niemczech, a także w Galerii VisCom (The School of Visual Communication) Schoonover Center na Uniwersytecie w Ohio. W 2011 roku Stevenson University zorganizował retrospektywną wystawę jego prac zatytułowaną „Picture This – The Explanation Design of Nigel Holmes”. 

Nigel Holmes przez 16 lat do 1994 roku pracował w „Time” jako graphics director. W 1977 roku dyrektor artystyczny Walter Bernard zatrudnił go do pracy w dziale map i wykresów do magazynu „Time”, gdzie został później dyrektorem graficznym. 

Od 1966 do 1977 pracował jako niezależny ilustrator i grafik dla takich klientów jak British Broadcasting Corporation, Ford Motor Company i Island Records. Jego prace ukazały się w „New Scientist”, Radio Times, „The Observer”, „Daily Telegraph” i „The Times”. 

Po ukończeniu Royal College of Art w Londynie w 1966 roku Holmes prowadził własną działalność. Sukcesywnie rozwijał swoją praktykę projektowania graficznego w Anglii, a jego dzieła odnosiły kolejne sukcesy.  

Publikacje, których autorem jest Nigel Holmes – polskie edycje

  1. „Przewodnik projektanta do tworzenia wykresów i diagramów” (1984, Watson-Guptill)
  2. „Projektowanie symboli obrazkowych” (1985, Watson-Guptill z Rose DeNeve)
  3.  „Mapy obrazkowe” (1991, Watson-Guptill) 
  4. „Najlepszy w grafice diagramatycznej” (1993, Rotovision)
  5. „Bezsłowne diagramy” (2005, Bloomsbury) 
  6. „Otworkowy i wyprawa do dżungli” (2010, Jorge Pinto Books)
  7. „Księga wszystkiego: wizualny przewodnik po podróży i świecie” (2012, Lonely Planet)
  8. „Instant Expert: wizualny przewodnik po umiejętnościach, których zawsze chciałeś” (2014, Lonely Planet)
  9. „Szalone Konkursy” (2018, Taschen pod redakcją Juliusa Wiedemanna) 
  10. „Większa księga wszystkiego: wizualny przewodnik po podróży i świecie” (2020, Lonely Planet) 

Publikacje, których autorem jest Nigel Holmes – nazwy oryginalne

  1. „Designer’s Guide to Creating Charts and Diagrams” (1984, Watson-Guptill) 
  2. „Designing Pictorial Symbols” (1985, Watson-Guptill with Rose DeNeve) 
  3. „Pictorial Maps” (1991, Watson-Guptill) 
  4. „Best in Diagrammatic Graphics” (1993, Rotovision)
  5. „Wordless Diagrams” (2005, Bloomsbury)
  6. „Pinhole and the Expedition to the Jungle” (2010, Jorge Pinto Books)
  7. „The Book of Everything: A Visual Guide to Travel and the World” (2012, Lonely Planet)
  8. „Instant Expert: A Visual Guide to the Skills You’ve Always Wanted” (2014, Lonely Planet) 
  9. „Crazy Competitions” (2018, Taschen edited by Julius Wiedemann) 
  10. „The Bigger Book of Everything: A Visual Guide to Travel and the World” (2020, Lonely Planet)

Jak szukać informacji o projektantach infografiki?

Chcąc dotrzeć do dobrej jakości, wiarygodnych informacji, warto poszerzyć hasło, które wpisujesz w wyszukiwarkę Google. Często wpisanie tylko imienia i nazwiska lidera nie jest wystarczające, żeby dotrzeć do ciekawych informacji o nim. Warto znać kilka dodatkowych określeń, dzięki którym nasze wyniki wyszukiwań będą bardziej precyzyjne i satysfakcjonujące. Na przykład, jeśli interesują cię realizacje artysty, warto wpisać w wyszukiwarkę graficzną frazę: „Nigel Holmes infographics”. Używając takich dookreśleń, znajdziesz więcej jego projektów. Możesz też skorzystać z przygotowanej przez nas listy fraz i przydatnych linków, które znajdziesz poniżej. 

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Nigel Holmes infographic designer

Projekty infografik: Nigel Holmes infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Nigel Holmes workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.