Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Marlena Płonka, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz 
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Kim jest Pablo Loscri?

Pablo Loscri jest projektantem informacji wizualnej i infografiki. Od ponad 26 lat zajmuje się projektowaniem przekazu informacji w mediach, zarówno drukowanych, jak i cyfrowych. Dodatkowo pracuje jako konsultant ds. grafiki informacyjnej dla kilku mediów na całym świecie. Zajmuje stanowisko dyrektora innowacyjnych opowieści (head of innovative storytelling) w „La Nación” w Argentynie. Językiem ojczystym artysty jest język hiszpański, włada również zawodowo językiem angielskim.

Pablo Loscri i jego doświadczenie zawodowe

Od 2016 roku pracuje w „La Nación” jako kierownik innowacyjnych opowieści. La Nación SA to ważna argentyńska firma medialna, której celem jest dostarczanie rozwiązań komunikacyjnych swoim reklamodawcom oraz wysokiej jakości i niezawodnych produktów swoim odbiorcom. Jest to narodowa i niezależna firma, założona 4 stycznia 1870 roku przez Bartolomé Mitre. 

W roku 1992 ukończył studia na Instituto Industrial Luis A. Huergo na kierunku technik elektronik, elektronika. W roku 1999 dołączył do grona absolwentów kierunku projektowania graficznego, projektowania komunikacji wizualnej na Universidad de Buenos Aires. Od roku 2001 przez 13 lat pracował na stanowisku dyrektora graficznego dla „Clarín”, która jako firma medialna z ponad 70-letnim doświadczeniem, jest liderem prasy graficznej i cyfrowej w Argentynie. 

Charakterystyka i styl jego projektów

Zachwyt, podziw, ciekawość czy zaskoczenie to kilka z doznań, których można doświadczyć podczas oglądania infografik Pabla Loscri. Wśród jego projektów można znaleźć infografiki pokaźnych rozmiarów, które składają się z kilku połączonych ze sobą stron. Są to poziome lub pionowe formaty stanowiące plakatowe dodatek do magazynów, lub publikacji. 

Horyzontalny format realizacji nie jest przypadkowy. Najczęściej projektant stosuje poziome ujęcie przy tematach lub obiektach, w których ważnym aspektem jest wielkość, zasięg lub rozpiętość. Takim przykładem może być infografika pt. „Su Majestad de los Andes” ukazująca majestatyczność kondora andyjskiego. To projekt, który powstał w wyniku współpracy zespołu, w skład którego wchodzili: Pablo Loscri, Gerardo Morel, Hernán Cañellas i Jorge Portaz. Przy realizacjach, w których ważnym aspektem jest wysokość danego obiektu, format realizacji najczęściej jest pionowy. 

Dzieła, które przedstawiają konkretny gatunek zwierząt, najczęściej zawierają wizualizacje 3D, elementy powiększające wybrane części ciała czy struktury. Dzięki temu odbiorca ma możliwość zobaczyć detale danego zwierzęcia lub strukturę konkretnej części ciała. Coś, co w naturalnych warunkach obserwacji danego zwierzęcia nie byłoby możliwe do dowiedzenia się, w perspektywie jednego kadru staje się oczywiste. Skutecznie zaprojektowana i przemyślana infografika staje się „oknem na świat” i umożliwia pozyskanie informacji, które w normalnych warunkach wymagałyby od odbiorcy wielogodzinnej analizy materiałów dodatkowych. Celem grafiki informacyjnej, która jest dołączana do albumów, magazynów przyrodniczych lub publikacji naukowych jest rzetelne dostarczenie informacji i dostarczenie odbiorcy samej “esencji”. Oznacza to podejście, w którym projektant powinien zadbać o zgromadzenie informacji, które odpowiedzą na pytania wynikające z naturalnej ciekawości odbiorcy. Bardzo cenioną umiejętnością projektanta infografiki jest zdolność do stworzenia listy pytań, które mógłby zadać potencjalny odbiorca. Pomocne w tym działaniu może okazać się równie sprawdzenie zapytań w danym temacie w wyszukiwarce Google lub przetestowanie jednej z pierwszych wersji infografik na testowym odbiorcy. To działanie może dać nam możliwość szybkiego uzyskania szybkich informacji zwrotnych, co warto jeszcze uszczegółowić lub w jakim zakresie pogłębić analizę informacji. 

Każda infografika tworzona przez Pabla Loscri ma swój unikatowy klimat i barwy nawiązujące do środowiska, w którym występuje dane zwierzę lub zjawisko. We wspomnianej już infografice z kondorem andyjskim projektant zastosował tło sugerujące scenerię na tle nieba. Majestatyczność tego ptaka została wyrażona poprzez rozpiętość skrzydeł, rozciągającą się na dwie rozkładówki, co łącznie daje cztery strony po rozłożeniu (w ujęciu plakatowym). Ma się dzięki temu poczucie doświadczania ptaka w chwili szybowania i lotu ponad szczytami gór. Dodatkowym potwierdzeniem tego momentu jest wizualizacja pasma górskiego rozciągającego się od lewej do prawej strony całej realizacji. Góry stanowią tło i uzupełnienie tej sceny, dlatego projektant zdecydował się ukazać je w zupełnie jaśniejszych tonach, wręcz przeźroczystych. Dzięki temu mamy poczucie wieloplanowości. Kondor andyjski na pierwszym planie, w szczyty gór na drugim planie. Jasnoniebieskie tło jednoznacznie osadza nas w przestworzach nieba. Dookoła skrzydeł pojawiają się łuki, które pełnią dwie funkcje. Z jednej strony stanowią wizualne potwierdzenie smug powietrza, które przepływają dookoła skrzydeł majestatycznego ptaka. Z drugiej strony pełnią funkcję klasyfikującą, która wyznacza i wskazuje przeznaczenie konkretnych piór w zależności od ich umiejscowienia w układzie skrzydeł. W dolnej części infografiki czytelnik może zapoznać się z wizualną opowieścią o życiu kondora, charakterystyce budowy jego ciała, sposobie lub kierunkach ścieżki lotu. Z lewej strony infografiki kolejność padania wzroku odbiorcy została wyznaczona przez łuki zachęcające do odczytu informacji. Z prawej strony projektu ścieżka padania wzroku odbiorcy jest wyznaczona poprzez wskazanie numerów porządkowych przy kolejnych notkach informacyjnych. W projekcie widoczne jest również podejście projektowe określane jako „look inside”, czyli takie ujęcie tematu, zagadnienia lub obiektu, które daje nam możliwość zobaczenia obiektu od środka. Tym sposobem w jednej realizacji mamy różne ujęcia, w których dzięki użyciu wizualizacji 3D możemy zobaczyć strukturę, układ lub budowę ciała kondora andyjskiego. Wszystkie jego projekty wyróżniają się wysokim poziomem estetyki, dokładności i wierności, dzięki czemu odbiorca uzyskuje idealne warunki do doświadczenia tematu infografiki.

Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?

Jeżeli chcesz dotrzeć do dobrej jakości informacji, pamiętaj, że warto rozszerzyć frazę, którą wpisujesz w okno wyszukiwarki. Nie zawsze samo wpisanie imienia i nazwiska danego lidera doprowadzi cię do satysfakcjonujących wyników wyszukiwania. Dlatego też warto znać kilka dodatkowych określeń, które sprawią, że twoje wyniki wyszukiwania będą bardziej precyzyjne. Jeśli chcesz dotrzeć do projektów danego projektanta infografiki, wpisz w okno wyszukiwarki graficznej frazę: „Pablo Loscri infographics”. Dzięki temu dotrzesz do większej ilości jego projektów. Jeśli jednak wolisz skorzystać z gotowego wykazu stron internetowych poświęconych danemu liderowi, skorzystaj z opcji przygotowanych przez nas poniżej. 

 

Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji

Ogólne informacje: Pablo Loscri infographic designer

Projekty infografik: Pablo Loscri infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google) 

Szkolenia / warsztaty: Pablo Loscri workshop

Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie

Dowiedz się więcej

 

Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.