Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Julia Koszmider, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 15.01.2023 r.
Autorki: Julia Koszmider, Anita Bednarczyk
Redakcja: Anna Stadnikiewicz
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Oliwia Pietras
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Kim jest Xaquín González Veira?
Xaquín González Veira jest galicyjskim projektantem wizualizacji danych, a także autorem publikacji i dziennikarzem. W hiszpańskiej Gironie pracuje jako niezależny konsultant do spraw wizualizacji i grafiki, jest również współzałożycielem fundacji Visualisation for Transparency, której główny cel stanowi promowanie wizualizacji i grafiki informacyjnej jako kanału komunikacyjnego. Posługuje się biegle trzema językami – hiszpańskim, portugalskim i angielskim.
Xaquín González Veira i jego doświadczenie zawodowe
W branży medialnej projektant działa już od ponad 20 lat. W latach 1998 – 2002 studiował dziennikarstwo (ze specjalną uwagą poświęconą funkcjom i działaniu dziennikarstwa w sieci) na Uniwersytecie w Santiago de Compostela, a w 2020 roku Uniwersytet w Gironie nadał mu stopień doktora w zakresie inżynierii komputerowej. Swój pierwszy krok jako projektant w karierze zawodowej postawił, będąc jeszcze studentem dziennikarstwa. Został zatrudniony jako graphics editor w lokalnej gazecie „La Voz De Galicia” rozpowszechnionej na dużą skalę w jego rodzinnej Galicji, ale znanej również w całej Hiszpanii. Tam zajmował się projektowaniem grafiki informacyjnej do druku.
We wrześniu 2002 roku, świeżo po ukończeniu studiów, projektant dołączył do zespołu kultowego hiszpańskiego dziennika oraz serwisu informacyjnego „El Mundo”. Swoją przygodę w tym miejscu zaczął od pracy z grafiką interaktywną. Projektował głównie dla działu związanego ze zdrowiem i nauką, ale sprawdzał się również w tym, co było w danej chwili potrzebne – m.in. uczestniczył w pracy nad reportażami i „newsami” rozumianymi jako „wiadomości z ostatniej chwili”. Praca w „El Mundo” umożliwiała projektantowi rozwijanie swoich pasji i zdolności, a także testowanie nowych kreatywnych rozwiązań. Renomowany dziennik zdobył wtedy wiele nagród podczas międzynarodowych konferencji oraz utarł szlaki dla innych wydawnictw i trendów w publikacjach prasowych. Po trzech latach González awansował na stanowisko director of interactive graphics, co otworzyło przed nim jeszcze więcej możliwości.
Amerykański tygodnik informacyjny „Newsweek” to kolejna z popularnych publikacji, na której potrzeby González miał okazję tworzyć. Jako assistant art director od 2007 roku projektował grafikę interaktywną. Po zakończeniu współpracy został w Stanach Zjednoczonych i po jakimś czasie zaczął pracę jako graphics editor w amerykańskim dzienniku „The New York Times”. Od sierpnia 2008 do stycznia 2014 roku uczestniczył w kształtowaniu dziennikarstwa wizualnego publikacji, wizualizując statystyki i grafikę interaktywną. Zajmował się zarówno projektami wizualizacji do wersji drukowanej tego dziennika, jak i serwisu informacyjnego.
W stolicy USA zatrudnił się na początku 2014 roku jako senior editor for interactives w magazynie „National Geographic”, gdzie skupiał się na tworzeniu materiałów na platformę internetową – grafice interaktywnej i wizualizacji danych. Od grudnia 2014 do grudnia 2016 roku jako editor of Guardian Visuals przewodził zespołowi grafików pracujących nad wizualną stroną publikacji „The Guardian”. Rozstawszy się z zespołem „The Guardian”, wrócił do Hiszpanii, gdzie w maju 2017 roku zdecydował się iść dalej własną drogą jako niezależny konsultant do spraw wizualizacji. W 2020 roku powstała fundacja Visualisation for Transparency, której jest współzałożycielem. Współpracując z sektorem publicznym, organizacja działa na rzecz promowania wizualizacji jako środka komunikacji.
Poza typowymi zajęciami związanymi z projektowaniem grafiki i wizualizacji twórca ma również doświadczenie jako wykładowca i instruktor. Przez ponad rok prowadził zajęcia z projektowania informacji ze studentami w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Współpracował także z uniwersytetami w Miami i Santiago de Compostela. Poza tym okazjonalnie prowadził warsztaty „Show Don’t Tell” w hiszpańskiej Pampelunie, czy w Swedish School of Economics w Rydze. Prace projektanta były licznie nagradzane, m.in. ponad 50 razy podczas konferencji Malofiej (International Infographics Summit – Malofiej), która uznawana jest za jedną z najważniejszych konferencji dotyczących infografiki, a także przez The Society for News Design (SND) czy Online News Association.
Jak znaleźć więcej informacji o tym projektancie?
Aby dotrzeć do dobrej jakości informacji, warto rozszerzyć frazę, którą wpisujemy w okno wyszukiwarki. Czasami samo wpisanie imienia i nazwiska danego lidera nie doprowadzi nas do satysfakcjonujących wyników wyszukiwania. Dlatego warto znać kilka dookreśleń, które sprawią, że nasze wyniki wyszukiwania będą bardziej precyzyjne. Jeśli szukasz informacji opisowych o danym liderze, wpisz w wyszukiwarkę określenie „Xaquín González speaker”. Jeśli chcesz dotrzeć do projektów danego projektanta infografiki, wpisz w okno wyszukiwarki graficznej frazę: „Xaquín González infographics”. Dzięki temu dotrzesz do większej ilości projektów. Jeśli jednak wolisz skorzystać z gotowego wykazu stron internetowych poświęconych danemu liderowi, skorzystaj z opcji poniżej.
Polecane frazy pod wyszukanie bieżących informacji
Ogólne informacje: Xaquín González Veira infographic designer
Projekty infografik: Xaquín González Veira infographics (Szukaj w widoku Grafiki / Google)
Szkolenia / warsztaty: Xaquín González Veira workshop
Źródła materiałów i więcej informacji o projektancie
Strona www: http://xocas.com/
Blog Medium: https://medium.com/@xocasgv
Profil LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/xocas/
Profil Twitter: https://twitter.com/xocasgv
Artykuł: https://scholar.google.com
Dowiedz się więcej
Infografika to branża indywidualistów i wyjątkowych osobowości. Jeśli chcesz poznać więcej liderów infografiki i zobaczyć projekty skutecznych infografik dziennikarskich sprawdź nasze kursy online.