Czy zastanawiałeś się, jak zaprojektować infografikę dla osób o innej sprawności? Co dokładnie zobaczy osoba o innej sprawności wzrokowej? Czy mój przekaz będzie czytelny? Czy przekaz dotrze do takiej osoby? Jakie panują zasady umieszczania infografiki na stronie internetowej? Czy należy tworzyć indywidualny opis infografiki? Zapraszam do lektury.

Dzisiaj zapraszam Cię do refleksji nad projektowaniem z uwzględnieniem osób o innej sprawności wzrokowej. Dotyczy to zarówno osób niedowidzących, osób ze znaczną wadą, a także niewidomych. Są to odbiorcy naszej infografiki, którzy również mogą chcieć skorzystać z wiedzy, którą dostarczamy w formie wizualnej. Z resztą każdy może znaleźć się w podobnej sytuacji. Może być to czasowa dysfunkcja niedyspozycji wzroku. Zapewne wiesz jak to jest, wyjść od okulisty i doświadczać tych chwil, kiedy działają jeszcze krople rozszerząjące źrenice. Funkcjonowanie w tych warunkach nie jest proste. Przypomnienie sobie tej sytuacji da nam więcej empatii i zrozumienia dla osób, które borykają się z takimi wyzwaniami na co dzień.

WCAG 2.1 – SZKOLENIE na Grupie Infografika Polska

17 grudnia na grupie Infografika Polska prowadziłam krótkie szkolenie z zakresu zasad WCAG 2.1 ( WCAG to skrót z ang. Web Content Accessibility Guidelines). To właśnie w tych zasadach znajdziemy wytyczne, jak powinny być opisane zdjęcia i elementy graficzne strony, które są tak zwaną treścią nietekstową. Takie zagadnienie określamy jako “dostępność” infografiki. Wiele osób twierdzi, że skoro osoby niewidome lub  niedowidzące nie są w stanie zapoznać się z obrazem lub grafiką, to należy ograniczać ilość używanych grafik lub infografik na stronie internetowej. Jest to bardzo błędne przekonanie. Takie osoby faktycznie nie są w stanie odebrać informacji w sposób bezpośredni za pomocą zmysłu wzroku, jednak są w stanie zapoznać się z opisem tekstowym danego obrazka za pomocą odpowiedniego czytnika ekranu.

Dostępność infografiki

Warto wiedzieć, że osoby o innej sprawności wzrokowej posługują się oprogramowaniem, które odczytuje zawartość stron internetowych. Jeśli infografika, którą projektujesz będzie umieszczona na stronie internetowej, powinniśmy zadbać o bardzo dobry opis naszej realizacji. W imię zasady dostępności infografiki powinniśmy zadbać o odpowiednie opisy, dodatkowy dokument dołączony do infografiki, a także o odpowiedni kontrast naszej realizacji. Jeśli odbiorcą naszej infografiki będzie osoba z daltonizmem, wtedy powinniśmy zadbać o odpowiednie nasycenie kolorów tak, aby komunikat trafił do odbiorcy pomimo tej wady wzroku. Oczywiście mamy możliwość skorzystania z oprogramowania, które pomoże nam w tym, aby odpowiednio dostosować kolory naszego projektu. Takim narzędziem jest CONTRAST CHECKER. 

Jak opisać infografikę?

O czym w takim razie musi pamiętać twórca infografiki? Aby zapewnić dostępność tworzonych przez Ciebie infografik, pamiętaj o 3 najważniejszych zasadach.

  • Opis alternatywny infografiki. Do każdej infografiki, którą przesyłasz do publikacji w serwisach internetowych, musisz dopisać opis alternatywny.
  • Opis ten w 5–15 słowach musi informować w skrócie, co przedstawia infografika, a także wskazywać miejsce, gdzie znajduje się dokładniejszy opis.
  • Nie wstawiaj infografik bezpośrednio w pisany tekst – wyślij je w załącznikach. W miejscu, gdzie powinna znaleźć się dana infografika, napisz tylko: „infografika”, nazwę pliku, w którym jest infografika, opis alternatywny infografiki, np. Mapa Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Szczegółowy opis w dokumencie poniżej.

Szczegółowy opis infografiki 

Osobiście zalecam, aby do infografik, które zawierają duże ilości informacji dołączyć dokładny opis. Opis ten można wstawić na stronę, gdzie ma znaleźć się infografika. Może znajdować się przed lub po infografice. Jeśli realizujesz infografikę na zlecenie i to ktoś inny będzie ją za Ciebie umieszczał, stwórz dodatkowy dokument, który będzie gotowym opisem do wstawienia na stronę, na której ma zostać umieszczona infografika. To Ty jako Twórca wiesz, jaki jest kluczowy przekaz, który powinien być wyciągnięty z tej realizacji. Te same informacje możesz zawrzeć w opisie i dołączyć w dokumencie przekazywanym zleceniodawcy. W oddzielnym dokumencie MS Word opisz dokładnie wszystkie informacje widoczne na infografice. Tak przygotowany dokument prześlij do opublikowania w serwisie razem z infografiką.

Wyjątek!

Jeżeli pełna treść widoczna na infografice została podana już w tekście obok niej (w treści artykułu), to nie musisz do niej tworzyć żadnego opisu alternatywnego ani dodatkowego opisu.

Zapraszam Cię do częstszego brania pod uwagę osób o innej sprawności wzrokowej, słuchowej czy intelektualnej. Pamiętaj, że każdy z nas może znaleźć się w takiej sytuacji. Dzięki temu dostosujesz swoją realizację do maksymalnej ilości osób. Więcej informacji na temat projektowania z uwzględnieniem zasad dostępności znajdziesz w naszych produktach cyfrowych.

Kreatywne pozdrowienia,

Informacje o artykule

 

Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk

Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl

Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!

Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.

Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!

Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.