Czym różni się infografika dziennikarska od marketingowej?
Główna różnica to podmiot, który realizuje daną infografikę. Podział na infografikę dziennikarską i marketingową nie jest oficjalnym podziałem. Jest to umowny podział, który jest zauważalny przez wielu liderów świata infografiki. Infografiki realizowane przez różne podmioty ze względu na odmienne podejście projektowe i cel infografiki odróżniają się od siebie. Alberto Cairo uważa nawet, że infografiki marketingowe nie mogą być oceniane według tych samych kryteriów, co profesjonalne infografiki dziennikarskie (redakcyjne), które zostały wykonane np. jako wizualizacje naukowe. Nie można tego dokonać chociażby dlatego że cele i odbiorcy są zupełnie inny.
Infografika dziennikarska
Charakterystyka: brak emocji. Przede wszystkim precyzja. Czyste fakty. Najczęściej opowiada o faktach, nie powinna zawierać elementu fabularnego. Przedstawia rzeczywistość taką jaka jest. Transparentny przekaz. Różnice są również widoczne już w samym procesie projektowym.
Zdaniem brazylijskiego infografika Alessandro Alvima jedną z podstawowych funkcji dziennikarstwa jest opowiadanie historii. Dlatego właśnie infograficy wywodzący się z branży dziennikarskiej skupiają się na infografice jako narzędziu, które powinno przekazywać historię w sposób wizualny. Ta praca jest związana z pracą dziennikarza i reportera, bo przy niektórych realizacjach wymaga od infografika spotkania się z bohaterami infografiki czy wizyty w miejscu, o którym będzie projekt. Oznacza to, że infograficy wywodzący się ze świata dziennikarskiego w projekt infografiki angażują się również na poziomie gromadzenia treści wychodząc poza swoje biura. Praca jako reporter czyli osoba, która gromadzi informacje i odkrywa fakty jest wpisana w proces projektowy. Mogą również współpracować z osobą, która potwierdza im informacje i gromadzi materiały pod infografikę.
Infografika marketingowa
Infografika marketingowa charakteryzuje się tym, że może wzbudzać emocje i angażować. Może posiadać cele komercyjne. Przekaz nacechowany perswazją i osiągnięciem konkretnego celu sprzedażowego lub reklamowego. W infografice marketingowej dozwolone, a nawet zalecane jest, aby projekt rozpocząć od wyznaczenia tematu infografiki. W następnej kolejności zalecane jest zgromadzenie niezbędnych informacji, które będą poparciem dla wybranego tematu.
Takie podejście jest nieakceptowalne w infografice dziennikarskiej.
Według liderów tej branży, jeśli chcesz zostać projektantem infografiki, nigdy nie możesz rozpoczynać od z góry założonego pomysłu. Według etyki dziennikarskiej należy zapoznać się z wszystkimi dostępnymi danymi, przeanalizować je, przestudiować i zrozumieć. I dopiero wtedy jesteś w stanie zaprojektować własną infografikę. W branży marketingu i reklamy wymyślenie chwytliwych haseł jest ważniejsze niż poprawność, dokładność i rzetelność przekazywanych informacji.
Infografiki promowane przez agencje marketingowe i PR nie są infografikami w ścisłym tego słowa znaczeniu. Nie są realizacjami stworzonymi w celu rzetelnego przedstawienia informacji i podniesienia świadomości odbiorcy. Zamysł projektowy ma zazwyczaj realizować cele reklamowe i promocyjne. Alberto Cairo określa takie realizacje jako “reklamy w przebraniu”. Według niego odbiorcy nie ufają już infografikom w takim stopniu jak kiedyś. Wcześniej było to narzędzie typowo informacyjne, a obecnie w marketingu i reklamie przyjmuje charakter perswazyjny.
Według Alberto Cairo infografiki marketingowe nie zasługują na przedrostek “info”, a są jedynie grafikami. Przez to, że nie pełnią funkcji czysto informacyjnej nie można o nich mówić INFOgrafiki, a jedynie grafiki. Projektanci infografiki nie powinni zachowywać się jak marketingowcy. Powinni wprowadzać naukę, zasady matematyki i używać logiki w procesie myślenia nad koncepcją. Infografiki marketingowe są jego zdaniem zdominowane przez ładne zdjęcia w oparciu o płytkie dane. Są to spektakularne pokazy kreatywności, które nie niosą uczciwych dla odbiorcy treści.
INFOGRAFIKA DZIENNIKARSKA
Charakterystyka: brak emocji. Przede wszystkim precyzja. Czyste fakty. Najczęściej opowiada o faktach, nie powinna zawierać elementu fabularnego. Przedstawia rzeczywistość taką jaka jest. Transparentny przekaz.
Cechy infografiki dziennikarskiej:
- uważana za gatunek dziennikarski,
- informuje i stawia na suche fakty,
- wybór tematu następuje po dokonaniu analizy informacji pod infografikę,
- nie zawiera wątku fabularnego
- transparentny przekaz,
- informacyjna,
- temat prosty w zrozumieniu,
- przekaz lekki i konkretny,
- dostarczające pigułkę wiedzy,
- Stosowanie zasad projektowych typowo dziennikarskich.
INFOGRAFIKA MARKETINGOWA
Charakterystyka: wzbudza emocje i angażuje. Może posiadać cele komercyjne. Przekaz nacechowany perswazją i osiągnięciem konkretnego celu sprzedażowego lub reklamowego.
Cechy infografiki marketingowej:
- uważana za gatunek graficzny
- angażuje i zachęca do interakcji,
- wybór tematu infografiki następuje przed rozpoczęciem prac z informacjami,
- Jest projektowana z zasadą storytellingu i zawiera wątki fabularne,
- Stosowanie zasad projektowych typowo marketingowych (AIDA, NOA)
Kreatywne pozdrowienia,

Informacje o artykule
Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Data aktualizacji: 27.12.2023 r.
Autor: Zespół Infografika Polska
Redakcja: Natalia Cieślak
Nadzór merytoryczny: Anita Bednarczyk
Korekta: Katarzyna Kamińska
Grafiki: infografikapolska.pl/baza
Źródło informacji: Institute of Infographics
Kontakt z redakcją: info@infografikapolska.pl
Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!
Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.

Wyrusz z nami w wirtualną podróż do świata infografiki ilustracyjnej i dziennikarskiej!
Nasze kursy o infografice to wirtualna przygoda, w której możesz poczuć się jak prawdziwy odkrywca, eksplorując nieznany dotąd świat. To idealna możliwość poszerzenia swoich horyzontów, bez wychodzenia z domu.
